معاون وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد كه همكاری ها میان ایران، روسیه و هند به عنوان كشورهای موسس كریدور شمال - جنوب افزایش می یابد.
به گزارش ایرنا 'شهریار افندی زاده' عصر سه شنبه پس از دیدار با معاون وزیر امور خارجه و معاون بازرگانی و صنعت هند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این دیدارها روابط دو كشور در عرصه های مختلف، توسعه همكاری ها و به ویژه روابط اقتصادی، حمل و نقل كه در حال افزایش است، تبادل نظر شد.
رییس سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای ایران گفت: در این دیدارها منافع مشترك تهران و دهلی در كریدور شمال - جنوب و توسعه آن كه ایران ،روسیه و هندوستان موسس آن هستند نیز مورد مذاكره قرار گرفت.
وی گفت : در كریدور شمال - جنوب كشورهای زیادی عضویت دارند و از سال ۲۰۰۷ فعالیت آن كاهش یافت و جلساتی كه به صوت دو جانبه بین ایران روسیه، ایران و هند برگزار شد منجر به تشكیل جلسات سه جانبه برای توسعه و فعالتر شدن كریدور گردید.
وی گفت: كریدور شمال - جنوب از بندرعباس شروع و بعد از عبور از خاك جمهوری آذربایجان و ارمنستان به روسیه ادامه می یابد و راههای این مسیر آماده است اما مشكلاتی در روسیه در خصوص بحث داغستان و چچن وجود داشت كه چند ماه قبل مسكو اعلام كرد كه این مسیر به روی رانندگان ایرانی باز است و ایران فعالیت خود را افزایش داد.
افندی زاده در ادامه گفت: این مسیر اگر به صورت جاده ای فعال شود ، می تواند هزینه ها و زمان بسیار كمی را برای جابجایی كالا كه از اقیانوس هند و هندوستان به سمت روسیه و از روسیه به سمت اروپا انتقال می یابد، ایفاء كند.
وی گفت: در دیدار با مقامات هندی توسعه و پیشرفت شبكه های ریلی ایران كه بسیار در كریدور مذكور مهم است به خصوص پروژه ریلی قزوین - رشت و رشت -انزلی -آستارا نیز مطرح شد.
وی گفت : میزان عملیات اجرایی پروژه قزوین - رشت به ۶۰ درصد رسید و بقیه آن تا سال ۹۱ به اتمام خواهد رسید و قطعه رشت- انزلی - آستارا جزو كنسرسیوم سه جانبه ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه است از هند هم دعوت شد كه در صورت تمایل می توانند در آن سرمایه گذاری كند.
وی گفت :اگر این شبكه ریلی كامل شود، ۱۰ كیلومتر ریل در جمهوری آذربایجان است كه پس از تكمیل مسیر از بندر عباس به سمت روسیه امتداد خواهد یافت كه زمان و هزینه كالا را بسیار كاهش خواهد داد.
وی گفت: محور دیگری را كه به هندی معرفی كردیم محور شرق ایران است كه با اتصال بندر چابهار به زاهدان و سرخس می تواند كالاهای هند را به سمت افغانستان و دیگر كشورهای آسیای میانه انتقال دهد كه این محور نیز مورد توافق و علاقه آنان است .
وی در ادامه افزود: توسعه سرمایه گذاری دو كشور بخصوص هند در بندر چابهار و دیگر پروژه های ایران هم مطرح شد و توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در توسعه زیرساختها به ویژه در توسعه راه و راه آهن نیز مطرح شد.
وی گفت : كالاهایی كه از اقیانوس هند و از طریق دریای سرخ و كانال سوئز جابجا می شود نسبت به مسیر ایران ۴۰ درصد از لحاظ زمان و هزینه بیشتر است و اگر هند بتواند زمان كمتری را برای عبور كالاها ایجاد كند قطعا منافعش می تواند مورد استفاده سایر كشورها قرار گیرد .
این مقام ایرانی در ادامه گفت : تاكید بر فعال تر شدن كشورهای موسس كریدور شمال - جنوب از دیگر محورهای مذاكرات بود كه در صورت اجرای كامل آن قطعا منافع زیادی برای سه كشور و دیگر كشورها خواهد داشت .
وی گفت : اعلام كردیم كه ایران آمادگی كامل برای توسعه روابط را دارد كه با توجه به زیرساخت های خوبی كه ایجاد شد، سال گذشته میزان ترانزیت ۳۴ درصد رشد داشت كه این نشان دهنده موقعیت خاص ایران به ویژه در كریدور شرق به غرب و شمال به جنوب است .
وی افزود: ایران به عضویت كریدور 'تراسیكا' درآمده است و در سازمان اكو نقش فعالی دارد و دبیرخانه كریدور شمال به جنوب در ایران قرار دارد و در سایر سازمانهای دیگر هم نقش فعالی داریم كه همگی نشان دهنده پتانسیل بسیار خوب برای توسعه همكاری ها است .
وی همچنین گفت : در ۹ ماهه امسال هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تن كالای ترانزیت جا به جا شد كه امید می رود تا پایان سالجاری این رقم به ۱۰ میلیون تن برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ایران در ادامه گفت: مسیر ایران كوتاه ترین ، ارزان ترین و امن ترین مسیرها بین آسیا و اروپا است كه استفاده از این مسیر به نفع تمامی كشورها است .