پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۳ , 30 Jan 2025
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۵
کد مطلب : 25397

برگزاری نشست «قزاقستان و هویت جمعی منطقه‌ای در آسیای مرکزی»

گذری بر فضای دینداری و جایگاه اسلام در قزاقستان
برگزاری نشست «قزاقستان و هویت جمعی منطقه‌ای در آسیای مرکزی»
به گزارش بنیاد مطالعات قفقاز، روز چهارشنبه 11 بهمن در مرکز این موسسه، نشستی با عنوان «قزاقستان و هویت جمعی منطقه‌ای در آسیای مرکزی» با سخنرانی دکتر « بکجان میربایف»، رئیس دانشکده فلسفه و علوم سیاسی دانشگاه فارابی قزاقستان و حضور جمعی از کارشناسان و دانشجویان حوزه مطالعات قفقاز و آسیای مرکزی برگزار شد. در این نشست نخست آقای خاشع، مدیر بنیاد مطالعات قفقاز با بیان یک بحث مقدماتی به معرفی موسسه و فعالیت‌های آن پرداخت، بعد آقای طایی، رئیس جلسه در مورد روند برگزاری نشست حاضر توضیحاتی داد و سپس در دو بخش دکتر « بکجان میربایف»، مهمان نشست، ابتدا به بیان سخنرانی خود پرداخت و بعد به پرسش کارشناسان و حاضرین در جلسه پاسخ دادند.
در بخش نخست جلسه، ابتدا آقای خاشع، مدیر عامل بیناد مطالعات قفقاز ضمن خوش‌آمدگویی به دکتر «بکجان میربایف»، مهمان نشست و دیگر حاضران جلسه، به بیان توضیحاتی در مورد فعالیت‌های بنیاد از زمان تاسیس آن پرداخته و در ادامه نیز آقای طایی، رئیس جلسه، به بیان موضوع مورد بحث در جلسه و چارچوب کلی نشست پرداختند.
پس از آن، دکتر «بکجان میربایف» به عنوان سخنران جلسه، ابتدا به نمایش یک ویدئو کلیپ از دانشگاه فارابی و معرفی بخش‌ها و فعالیت‌های آن پرداخته و سپس با تمرکز بر روی موضوع جلسه، به ترسیم یک وضعیت کلی از فضای دینی در قزاقستان با محوریت اسلام پرداختند. ایشان در مباحث خود، نخست به چگونگی ورود اسلام به قزاقستان اشاره و بیان کردند که ورود اسلام به این کشور در چند مقطع یا دوره مختلف رخ داد و این نشان می‌دهد ورود و گسترش اسلام در قزاقستان، برخلاف سایر کشورها، نه با جنگ و زور، بلکه به صورت مسالمت‌آمیز بوده و به همین خاطر روند طولانی داشته است. ایشان همچنین به بحث گسترش اسلام پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و رشد مراکز اسلامی پرداختند؛ چنانکه طبق اظهارات ایشان تعداد مراکز اسلامی قزاقستان، از 68  مسجد در سال 1991 به 2229 مرکز اسلامی در سال 2012 افزایش یافت. به اعتقاد ایشان با توجه به اینکه به‌طور سنتی دو مذهب اسلام حنفی با 72 درصد و ارتدکس با 9 درصد، دارای بیشترین طرفداران در قزاقستان هستند، آنها به‌عنوان ادیان سنتی این کشور شناخته می‌شوند.
ایشان در جمع‌بندی سخنان خود گفتند با اینکه قزاقستان، یک کشور سکولار بوده و دین رسمی ندارد، اما با توجه لزوم احترام به بحث حقوق بشر و آزادی‌های فردی و جلوگیری از رشد افراطی‌گرایی، دولت مباحث مربوط به ساماندهی ادیان را بر عهده دارد، به‌خصوص اینکه فضای باز مذهبی پس از استقلال قزاقستان، اگر چه از یک سو به آزادی شعائر دینی مختلف در این کشور کمک کرده، اما از سوی دیگر به رشد گروه‌های تندرو مذهبی و افزایش تنش میان ادیان مختلف منجر شده است. بر این اساس، دولت تلاش کرده با ساماندهی این موسسات از تنش میان آنها جلوگیری کند. از این‌رو ملاحظه می‌کنیم در حالی که تا پیش از سال 2017 بیش از 4000 مرکز مذهبی با رویکرد‌های دینی مختلف در قزاقستان وجود داشت، اما بعد از سال 2017 و تصویب قانون «ساماندهی مراکز مذهبی»، این تعداد به 3038 مرکز مذهبی با 17 رویکرد دینی و مذهبی مختلف در این کشور کاهش یافت.
در پایان نشست نیز آقای خاشع، از آمادگی موسسه برای توسعه همکاری این بنیاد با دانشکده فلسفه و علوم سیاسی دانشگاه فارابی قزاقستان و البته دیگر موسسات و دانشگاه‌های این کشور در قالب‌های مختلف از تبادل دانشجو و استاد، نشست‌های مشترک، انتشار کتاب و مقالات مشترک و... سخن گفتند و آقای طایی، رئیس جلسه، به جمع‌بندی مباحث مطرح در نشست پرداختند.
  https://ccsi.ir//vdcfemd0.w6dt1agiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه