شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : 3666

"گریگوری بارامیدزه" معاون نخست وزیر گرجستان و وزیر مشاور در زمینه همگرایی اورپایی و اورآتلانتیکی اعلام کرد که اوکراین به ارسال تسلیحات نظامی به این کشور ادامه داده و به تعهدات خویش در قبال قراردادهای منعقده قبلی در زمینه فروش سلاح به گرجستان عمل خواهد کرد.
وی روز یکشنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه «زیرکالا نیدلی» تاکید کرد که مقامات کی‌یف با نظر روسیه در این خصوص هم‌عقیده نیستند که عرضه تسلیحات نظامی به گرجستان باعث وخامت اوضاع در منطقه قفقاز جنوبی شده و به نظامی شدن این کشور کمک می‌کند.

بارامیدزه گفت: همه جامعه جهانی عملا با مواضع مقامات مسکو در قبال گرجستان موافق نیستند و باید خدا را شکر کنیم که اوکراین نیز طرف سایر کشورهای جهان است.

این مقام دولتی گرجی بدون اینکه جزییات این همکاری‌ها را فاش کند، یادآور شد: هیچ مشکلی برای تحقق توافقات قبلی بین دو کشور وجود نداشته و همکاری اوکراین و گرجستان در زمینه نظامی همچنان ادامه دارد.

وی افزود: کاملا در خصوص عضویت گرجستان در ناتو اطمینان دارم و می‌توانم بگویم که در نشست آتی سران ناتو در شیکاگو، رهبران کشورهای عضو این سازمان یک بار دیگر بر این مسئله تاکید خواهند کرد که گرجستان به عضویت ناتو در خواهد آمد.

به گفته وی، پس از انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری در گرجستان عملا راه برای پیوستن به ناتو هموار خواهد شد.

بارامیدزه تاکید کرد: ما از این دوره سیاسی استفاده خواهیم کرد تا آمادگی مقامات تفلیس برای حل و فصل اختلافات خود با روسیه، بر اساس احترام به استقلال و تمامیت ارضی دو کشور را نشان دهیم. و اگر مقامات مسکو حاضر به این کار نشود، این مسئله دیگر مانعی برای عضویت گرجستان در ناتو نخواهد بود.

به گفته وی، در این صورت ناتو باید این واقعیت را بپذیرد که روسیه فاقد ابزاری باشد که بتواند حق وتوی عضویت سایر کشورها در این سازمان را داشته باشد.

معاون نخست وزیر گرجستان در پاسخ به این سئوال که آیا نزدیکی این کشور به ناتو باعث مناقشه تازه با روسیه نخواهد شد، گفت: دقیقا برعکس است. نشست سران بخارست نشان داد که اگر ناتو قصد داشته باشد که گرجستان را به عضویت بپذیرد، اوضاع بهتر می‌شود و گرجستان دیگر همسایه روسیه نخواهد بود، بلکه یکی از کشورهای عضو ناتو است.

این مقام بلندپایه گرجستان پیش از این هم اعلام کرده بود که عضویت کشورش در ناتو به حل و فص مشکلات با روسیه کمک خواهد کرد و این مسئله امکانات تازه‌ای در این راستا بوجود خواهد آورد و می‌تواند نظر مقامات مسکو را تغییر دهد.

https://ccsi.ir//vdcc.eq1a2bqeela82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه