پنجشنبه ۶ دی ۱۴۰۳ , 26 Dec 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۳۳
کد مطلب : 6325
سفیر ایران در ترکیه خواستار بهره گرفتن کشورهای پیرامونی از بازار ایران شد
عليرضا بیکدلی، سفير جمهوري اسلامي ايران در تركيه، در گفت وگو با شبکه تلویزیون دولتی ترکیه ˈتی.آر.تیˈ، در مورخ چهارشنبه 28 فروردين ماه 1392 در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه آيا برخی بانکهای ترکیه از مشتریان ایرانی خود خواسته اند که تا همين روز مصاحبه، يعني چهارشنبه 28/1/1392، حساب های خود در این بانکها را مسدود کنند، گفت: موضع دولت ترکیه در خصوص تحریم های آمریکا و اروپا مشخص است. بيكدلي تاكيد كرد كه این کشور از تحریم های اضافه آمریکا و اتحادیه اروپا حمایت نمی کند و اساسا بخش عمده این تحریم ها محدود کردن کشورها از دستیابی به ظرفیتهای ایران است که به علت تحریمها، آمریکاییان و اروپاییان قابلیت دسترسی به آن ظرفیتها را ندارند.
وی گفت، ما انتظار داریم که کشورهای پیرامونی ایران در این دوران از فرصتی که ایجاد شده یعنی خروج رقبای اصلی آنها از بازار ایران استفاده کنند. 
بيكدلي گفت، ما نباید با طناب آنها به چاه برویم باید دقت کنیم که این فرصتها همیشه ماندگار نخواهد شد و این فرصتها را اگر بتوانیم اکنون استفاده کنیم این موجب توسعه روابط طرفین در آینده نیز خواهد شد.

بحث درخواست برخی از بانکهای ترکیه برای مسدود کردن حسابهای اتباع ایرانی به محافظه کاری این بانکها در فعالیتهای خود باز می گردد. سفیر ایران افزود، برخی از بانکها در ترکیه که تجارت و معامله بیشتری با کشورهای غربی دارند بر اساس یک برداشت محافظه کارانه چنین تصمیمی اتخاذ کرده اند در حالی که به نظر ما در چارچوب تعیین شده از سوی دولت ترکیه باید حرکت کرد چرا که در چنین صورتی امکان رسیدن به هدف حجم مبادلات ۳۵ میلیارد دلاری حاصل خواهد شد و بخش بانکداری نیز یکی از بخشهایی است که در این راستا باید گام بردارد.

وی در باره روابط اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه گفت: تبادلات تجاری دو کشور ایران در سال های اخیر مسیر رو به رشدی را طی کرده است.

به طور کلی روابط ایران و ترکیه از پیشینه تاریخی بسیار ارزشمندی برخوردار است که امروز به عنوان یک سرمایه مورد استفاده رهبران دو کشور قرار گرفته است و با حمایت هایی که رهبران دو کشور طی سالهای گذشته از توسعه روابط به عمل آورده اند ما شاهد گسترش روز افزون روابط بوده ایم و هدف گذاری که در حوزه اقتصاد و تجارت شده تا سال ۲۰۱۵، ۳۵ میلیارد دلار است که یک هدف دست یافتنی است.

وی گفت در سالهای اخیر شاهد آن بوده ایم که تحریم های سنگینی علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است، گرچه این تحریم هزینه هایی را برای ملت ایران در بر داشته است ولی برای مردم ترکیه و ایران فرصتهای جدیدی را ایجاد کرده است.

ˈبا وجود این تحریم ها ما شاهد هستیم که بخش عمده ای از رقبای ترکیه از بازار ایران کنار مانده اند و توجه تجار و بازرگانان ایرانی به ترکیه جلب شده است و همچنین ما شاهد هستیم که بازرگانان و سرمایه گذاران ترکیه در این مسیر دقت لازم را از خود نشان داده اند از اولویتهای اول بخش اقتصادی است و من امیدوار هستم که با همکاری با بخش خصوصی و دولتی ترکیه به این اهداف دست یابیم .ˈ

بیکدلی گفت، من از بخش خصوصی کوچک و متوسط ترکیه دعوت می کنم که با فرصتهای اقتصادی ایران از نزدیک آشنا شوند و در حوزه گردشگری ما باید کارهای جدی تری را انجام دهیم و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد باشیم که سقف مورد نظر رهبران دو کشور تامین شده باشد.

بیکدلی در خصوص تبادلات انرژی دو کشور در بخش انرژی اظهارداشت : همکاریهای اقتصادی دو کشور در زمینه انرژی همکاری های مهم و سرنوشت سازی است.

ˈاقتصادهای ایران و ترکیه اقتصادهای مکمل یکدیگر هستند و ما اگر بتوانیم حلقه های تکمیلی را به همدیگر وصل کنیم هر دو ملت از آن بهره خواهند برد و موجب اقتدار هر دو کشور در منطقه خواهد شد.ˈ

ˈما تجربه فروش گاز خام و گاز طبیعی به ترکیه را داریم. همکاریها بخوبی در این زمینه پیشرفت می کند . تعهدات دو طرف به موقع اجرا می شود و حتی ما در سال جاری توانستیم در سخت ترین شرایط که نیاز ترکیه بالا بود گاز مورد نیاز این کشور را تامین کنیم.ˈ

ˈپیشنهادهای مختلفی در حوزه های مربوط به نفت، گاز، برق و حتی انرژیهای نو برای همکاری با دولت ترکیه بر روی میز است و حتی مذاکراتی با مقامات بخش انرژی ترکیه در دست انجام است.ˈ

ˈما از سرمایه گذاران ترک دعوت کرده ایم که در حوزه های بالادستی حوزه های نفتی ایران سرمایه گذاری کنند و به نظر می رسد که در این حوزه نیز دو کشور پیشرفتهایی را داشته باشند.ˈ

ˈمشخص ترین برنامه هایی که ما برای سالهای آینده در نظر گرفته ایم موضوع انتقال گاز ایران به اروپا، فروش بیشتر گاز به ترکیه و افزایش سهم ایران در بازار گاز ترکیه و مشارکت ایران در پروژه های نفت و گاز ترکیه و همچنین بررسی زمینه های همکاری در زمینه های انرژیهای نو است که انشاء الله به خوبی پیگیری خواهد شد.ˈ

سفیر ایران در باره درخواست ترکیه برای کاهش قیمت گاز صادراتی ایران به این کشور گفت : موضوع فروش گاز و قراردادهای خرید و فروش گاز یکی از فنی ترین قراردادهای تجاری دنیا محسوب می شود و کارشناسان حرفه ای در این زمینه به مذاکره پرداخته و قرارداد را منعقد می کنند .

ˈبا توجه به حجم بالای این قرارداد و قیمت ، معمولا دو طرف تلاش می کنند که راهکاریهایی را برای مذاکره در زمینه قیمت بعد از امضای قرارداد نیز وضع کنند.ˈ

ˈقیمت گازی که ایران به ترکیه ارایه می کند قیمت گازی است که در منطقه وجود دارد و ما با این قیمت به کشورهای دیگر نیز گاز می فروشیم. اگر نیازی به تجدید نظر در قیمت احساس شود راهکارهای لازم در موافقتنامه ها کاملا پیش بینی شده است و منطبق با آنها اقدام خواهد شد.ˈ

ˈما فکر می کنیم که هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و البته ما چشم انداز قراردادهای جدید را پیش روی خود می بینیم که با انعقاد این قراردادها دو طرف می توانند به شکلی که مایل هستند کار را ادامه دهند.ˈ

ˈوی در پاسخ به سووالی مبنی بر راهکارهای ایران برای افزایش درآمدهای نفتی اش افزود:هدف از تحریمهای اعمال شده علیه ایران تحت فشار قراردادن ایران با استفاده از همه ابزارهایی که در اختیار دارند، است و این نشان می دهد که اگر غربی ها هر فرصتی به دست آورند از آن برای فشار به ما سوء استفاده خواهند کرد.ˈ

ˈامروز تنها بحث فروش نفت مطرح نیست . بلکه در بخش بلوک کردن تبادلات پولی نیز تلاش می کنند که ما را از دارو و غذا نیز محروم کنند. این کار غربی ها کار جدیدی نیست. ما از ۳۴ سال پیش تاکنون تحت تحریم قرار داشته ایم و توانسته ایم مشکلات را حل کنیم و برای مشکلات خود پاسخ های بومی و منطقه ای یافته ایم .مواضع کشورهای غربی بیش از صدمه زدن به ایران به خود آنها صدمه می زند.ˈ

ˈآنها ادعای تحریم ایران را دارند ولی اتحادیه اروپا و آمریکا دچار یک بحران اقتصادی جدی هستند و سهم تحریم های ایران در این بحران چشمگیر است . گرچه آنها نسبت به این موضوع صحبت نمی کنند .ˈ

ˈبه رغم اینکه آنها چه سیاست و تلاشی داشته باشند ما تلاش خواهیم کرد که از این فرصتها برای استقلال اقتصادی مان و توسعه اقتصادمان استفاده کنیم و در این زمینه سیاست گذاری و برنامه ریزی کرده ایم و ما نقش نفت را در درآمدهای ارزی خود روز به روز کاهش خواهیم داد و اکنون هم نیازهای ارزی ما حداقل به میزان ۵۰ درصد نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته است.ˈ

ˈما نیاز به ارز خارجی برای خرید برخی کالاها و قطعات از خارج داریم این به معنای ضعف اقتصادی ایران نیست. اقتصاد ایران یک اقتصاد بسیار بزرگ یک تریلیون دلاری است که تنها ۵۰ میلیارد دلار آن نیاز به ارز داردکه ما به سادگی می توانیم با صادراتی که در حوزه های محلی و منطقه ای داریم نیاز خود را تامین کنیم و ما به سمتی پیش می رویم که حتی دشمنان ما از این مساله نیز ناامید شوند.ˈ

وی در باره مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در آلماتی و امکان برگزاری مذاکرات دیگری پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ایران اظهارداشت :من نسبت به این روند که از استانبول آغاز و در بغداد ، مسکو و آلماتی ادامه یافت خوشبین هستم. در مذاکرات استانبول طرف ایرانی پیشنهادات جدیدی را به گروه مقابل ارایه کرد و مذاکرات در بغداد و مسکو ادامه یافت و ایران براساس طرحی عملیاتی برنامه ای را ارایه کرد که دنباله آن مذاکرات در آلماتی یک و بعد از آن اجلاس کارشناسی در استانبول برگزار شد و اخیرا هم مذاکرات آلماتی بین دو طرف به طور جدی بین دو طرف انجام شد.

ˈدر مذاکرات آلماتی دو طرف ایرانی پاسخ های مفصلی به سوالات طرف مقابل ارایه کرد. در این نشست سوالات محتوایی تفصیلی و مشروح در زمینه برنامه عملیاتی ایران طرح و به آنها پاسخ داده شد و به نظر می رسد که ابهامات روشن شده است.ˈ

ˈما از گفت وگوها برای همکاری کاملا استقبال می کنیم . در نشست آلماتی دو گروه ۱+۵ ارزیابی بیشتر شرایط جدید ناشی از ابتکار ایران را درخواست کرد و خواستار انتقال نتایج گفت وگوها به پایتخهای خود شدند.ˈ

ˈکاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است بعد از گفت وگوهایی که با وزیران خارجه شش کشور خواهد داشت در زمینه ادامه فرایند گفت وگوها با ˈسعید جلیلیˈ تلفنی گفت وگوکند.ˈ

ˈما معتقدیم که اکنون گروه ۱+۵ است که باید اراده و صداقت خود را برای برداشتن گامهای اعتمادسازی نشان دهد و همانگونه که گفتم من شخصا خوش بین هستم.ˈ

بیکدلی در باره چگونگی اعتماد سازی گروه ۱+۵ گفت : خواسته ما از طرف مقابل دو موضوع اساسی است. یکی به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران و دیگری دست برداشتن از دشمنی با ملت ایران است.

این هر
دو خواست هایی کاملا معمولی است. ایران عضو ˈان.پی.تیˈ است و بر اساس این عضویت هم حقوق و هم مسوولیتهایی دارد. به اعتقاد ما حقوق ایران باید بطور کامل داده شود و ما متعهد می شویم که مسوولیتهای خود را بطور کامل بجای آوریم.

اعتمادسازی یک مسیر دو طرفه است. آنها هم باید تلاش کنند که اعتماد ملت ایران را جلب کنند و ایران نیز تلاش برای جلب اعتماد آنان خواهد کرد.اساس مذاکرات در این مسیر و چارچوب ادامه پیدا می کند.

وی در پاسخ به سووالی مبنی بر اینکه آینده سوریه چه خواهد بود؟ چه راه حلی برای سوریه می توان پیدا کرد، اظهار داشت: این سووال از آن جهت خوب است که درباره گذشته صحبت نمی کنید.

تحولات سوریه از کجا شروع شد و به اینجا رسید مساله ای است که اتفاق افتاده ولی مساله اصلی این است که ملت سوریه امروز دچار یک بحران و مشکل بسیار حاد و جدی شده است و امکان وخیم تر شدن این مساله وجود دارد و با لحاظ این موضوع ما باید به آینده توجه کنیم و اینکه آینده را چگونه رقم بزنیم که مردم سوریه با کمترین خسارت بتوانند در صلح و آرامش زندگی کنند.

ˈدولت ایران یک موضع اصولی نسبت به سوریه دارد. موضع ایران احترام به انتخاب مردم سوریه و حق مردم این کشور نسبت به سرنوشت شان است. مساله سوریه راه حل نظامی ندارد. مساله این کشور دو طرف دارد و باید این دو طرف شناسایی شود و نباید پیش شرطی برای مذاکره گذاشته شود. هر پیش شرط به معنای عدم اعتقاد به اصل مذاکره برای صلح است.ˈ

ˈاز نظر ما کشورهایی که خود را دوست سوریه می دانند باید کمک کنند که دو طرف بتوانند با همدیگر مذاکره و در مورد آینده کشورشان تصمیم بگیرند.ˈ

ˈدر واقع ما باید اجازه دهیم که ملت سوریه نشان دهد کدام طرف دارای اکثریت است. اساسا ملت سوریه چه تعریفی دارد این مربوط به کشورهای خارجی نیست و خود ملت سوریه باید تعریفی از ملت سوریه ارایه دهد و به منصه ظهور برساند.ˈ

ˈایران و ترکیه به عنوان دو کشور مهم و بانفوذ منطقه برای کمک به راه افتادن مذاکرات سوری- سوری و به نتیجه رسیدن آن می توانند همکاری کنند. راه دیگری که در مقابل این راه حل وجود دارد شکل گیری یک افغانستان دوم در منطقه خاورمیانه است که تهدیدها و مخاطرات آن برای همه واضح و روشن است.ˈ

سفیر ایران در ترکیه در ارزیابی اش در باره ادعاهایی مبنی بر استعفای ˈاخضر ابراهیمی ˈ نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران از کشورهایی است که از نقش سازنده سازمان ملل در شکل دهی به گفتگوهای سوری - سوری در مساله سوریه حمایت کرده و از ابراهیمی و طرحهای وی نیز حمایت کرده است.

ما امیدوار هستیم که وی در همه روندهایی که می تواند قدمی برای جمع کردن دو طرف مناقشه سوریه برداشته شود در میدان حضور داشته باشد و بتواند نقش خود را بطور مثبت ایفا کند.

وی در باره استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه اظهارداشت :مساله استفاده از سلاح شیمیایی یک مساله بسیار جدی است که همه باید به آن اهمیت بدهیم. ایران از قربانیان سوء استفاده از سلاحهای شیمیایی بودیم و هنوز در کشور ما جوانانی هستند که متاثر از آثار صدمه شمیایی ناراحتی هایی دارند.

ˈایران و ترکیه شاهد جنایت حلبچه بودند و در این زمینه موضع یکسانی داشتند. خوشبختانه ایران و ترکیه در اصل موضوع بکارگیری سلاحهای شیمیایی در سوریه پیشگام بوده و موضع مشترکی داشتند و ما اعتقاد داریم که باید کمک کنیم هر چه زودتر موضوع استفاده از سلاحهای مرگبار شیمیایی در سوریه روشن شود و در این زمینه باید به طرفهای سازمان ملل بگوییم که از هر نقطه ای که ممکن است با درنظرگرفتن ملاحظات دولت سوریه مساله را بررسی کنند تا کار بگونه ای که لازم است به پیش برود.ˈ

وی گفت، تا آنجایی که من اطلاع دارم مسایل فنی در این زمینه مطرح شده که این نباید اصل کار را که رسیدگی به جنایتی که در یک نقطه سوریه اتفاق افتاده تحت الشعاع قرار دهد. 

سفير ايران در تركيه در باره حملات اسراییل به سوریه گفت: رژیم صهیونیستی رژیمی است که اساس آن بر تجاوز، اشغال، ظلم و جنایت گذاشته شده است. مسوولان این رژیم هر زمان که در سیاستهای داخلی و خارجی دچار ضعف می شوند با دست زدن به تجاوز تلاش برای اظهار وجود می کنند و ماهیت رژیم صهیونیستی بدینگونه است.

ˈصهیونیستها در حملاتی که به سوریه انجام دادند به دنبال فضاسازی روانی برای خود بودند که این مساله برای آنها حاصل نشد. ˈ

وی در پاسخ به سووالی در باره دلایل عذرخواهی رژیم صهیونیستی از ترکیه اظهارداشت: در رابطه با این موضوع تحلیلهای مختلفی از سوی رسانه های مختلف مطرح شده است و این موضوع را با مطالب مختلفی از قبیل مساله انرژی دریای مدیترانه ، مساله ایران، مساله کردی و برخی دیگر مسایل ارتباط داده اند.

آنچه که من می توانم بگویم این است؛ نگرانی صهیونیستها از بحث هسته ای ایران نیست بلکه نگرانی اصلی آنها از بیداری اسلامی و وحدت امت اسلامی است. شاید بزرگترین پروژه ای را که بتوانیم بگوییم صهیونیستها در منطقه دنبال آن هستند و حمایت کشورهای غربی را نیز دارند شکاف اندازی بین کشورها از طرق مختلف است و یکی از این طرق نیز بازیهای روانی و خبری است.

ˈنباید خیلی به این چیزها اعتماد کرد ولی من اعتقاد دارم مقامات ترکیه همانگونه که تاکنون نشان داده اند مواقع حساس در کنار ملت ایران و مسلمانان بوده و خواهند بود.ˈ

وی در باره ارزیابی اش در باره روابط ایران و آمریکا اظهارداشت: موضوع مناسبات ایران با آمریکا یکی از موضوعاتی است که در محافل مختلف راجع به آن صحبتهای فراوانی می شود.

ˈمقامات ایران با اصل مذاکره با آمریکا مخالفتی ندارند ولی به نتیجه این مذاکرات خوش بین نیستند و علت آن نیز نوع رفتار خشونت آمیز و خصمانه ای است که این کشور در طی سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با ایران انجام داده است.
مقامات ما پیشنهاد مذاکره آمریکا را که هر چند وقت یکبار مطرح می شود یک تاکتیک آمریکایی برای فریب افکار عمومی جهان، منطقه و افکار عمومی ایران می دانند.
امریکایي ها باید تلاش کنند که دیدگاه های مقامات ایران را تغییر دهند. آمریکایی ها در دشمنی با مردم ایران در ۳۴ سال گذشته هزینه و تلاش زیادی کرده اند و در گسترش این دشمنی ها موفق بودند و توانسته اند که دشمنی خود با ملت ایران را روز به روز بیشتر کنند .واقعیت این است که در ارایه چشم انداز علاقه به یک روابط متقابلا سودمند و محترمانه به هیچ وجه موفق نبوده اند.
من اعتقاد دارم که اساسا اینها کارآکترشان برای یک روابط متقابلا سودمند با کشورهایی همانند ایران طراحی نشده است .اینها ساختارهایشان و نرم افزارها و سخت افزارهایشان برای رابطه سلطه جویانه طراحی شده است.
اگر آنها این را قبول ندارند باید تلاش کنند به ملت ایران و به دولتمردان ایران ثابت کنند که مایل و علاقمند هستند که در چارچوب احترام با دولت و ملت ایران رابطه داشته باشند.'

وی در پاسخ به این سووال که در شمال آفریقا و خاورمیانه تغییراتی رخ داده و می توان گفت که یک جغرافیای جدید منطبق با معادلات جدید ایجاد شده است. در این جغرافیای جدید نقش ایران چیست و آیا در انتظار رخدادی جدید هستید؟ گفت: به نظر من خاورمیانه در طی سال های گذشته تحولاتی اساسی را شاهد بوده است. ما در بخش ژئوپلتیک خاورمیانه از یک هندسه سطحی که در آن شاهد یک مرکز با هسته عربی و یک پیرامون غیرعربی شامل ترکیه - ایران و اسراییل بود بعد از انقلاب اسلامی به یک هندسه جدید خطی رسیدیم.

در این هندسه خطی آمریکاییها تلاش کردند که مناسبات خود را با تک تک کشورهای منطقه به نحوی که اقتدارشان در خاورمیانه از دست نرود شکل دهند.

ما مشاهده کردیم که روز به روز نفوذ و حضور آنها در منطقه تضعیف می شود و دلیل این مساله را یا آنها درک می کنند و یا درک نمی کنند.

اگر آنها این مساله درک کنند بحث بیداری اسلامی ، توجهی که ملتهای مسلمان به منافع و سرنوشت خودشان و ایجاد همگرایی با کشورهای مسلمان و امت اسلامی دارند دلیل اصلی است و آنان باید این مساله که این اتفاق در منطقه افتاده است را درک کنند.

ما نام را ˈبهار عربیˈ یا ˈ انقلاب عربیˈ بگذاریم این تغییری در ماهیت موضوع نمی دهد. واقعیت این است که در منطقه ما یک بیداری اسلامی اتفاق افتاده است. این بیداری اسلامی درست است که در واقع ایران در شکل گیری آن یک نقش مهم داشته ولی یک تحول ایران محور نیست. اینگونه نیست که تنها ایران در شکل گیری این جریان نقش داشته باشد حتی در خود ترکیه مرحومˈ نجم الدین اربکانˈ و یارانش در شکل دهی به مفهوم بیداری اسلامی در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام نقش ویژه ای داشت.

واقعیت منطقه ما این است که ما امروز شاهد یک ژئوپلتیک جدیدی هستیم که در آن نقش مردم در کنار نقش دولتها بشدت ارتقاء یافته است .مردمی که به آنها هیچ وقت توجه نشده بود . مردمی که رویکردهای کاملا اسلامی و تمدنی دارند. یکی از ویژگیهای همین مردم این است که با دخالت بیگانگان در سرزمینهایشان کاملا مخالفند.

بنابراین با این ویژگیها می توان گفت که هندسه سیاسی منطقه ما هندسه خطی یا سطحی نیست بلکه هندسه فضایی است که در آن علاوه بر دولتها و مناسبات پیچیده بین آنها ملتها هم با مناسبات پیچیده تر وارد شده اند و امروز بعضی از کشورها بخصوص کشورهای غربی یا این را متوجه نشده اند و یا نمی خواهند متوجه شوند.

ما وقتی سخن از بیداری اسلامی به میان می آوریم هیچ وقت به این اشاره نداریم که انقلاب اسلامی و یا جمهوری اسلامی این صحنه را مدیریت می کند. این صحنه را اسلام و جریانهای اسلامی ، فرهنگ اسلام و مسلمانان مدیریت می کنند و جمهوری اسلامی ایران از کشورهایی بوده که تحت تاثیر بیداری اسلامی قرار گرفته است.

ما در سال ۱۹۷۹ در حالی که حاکمیت شاه به عنوان متحد اصلی آمریکا در منطقه در اقتدار بود شاهد بودیم که ملت ایران به اتکای باورهای دینی خود توانست بر این قدرت غلبه کند و قدم اول را در راه ایجاد یک امت واحد اسلامی در منطقه بردارد. 


منبع: ايرنا

https://ccsi.ir//vdch.in-t23nxmftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه