يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ , 6 Oct 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب : 25351
انتقاد جوزپ بورل از حضور ویکتور اوربان در نشست سران سازمان کشورهای ترک در شوشی
به گزارش بنیاد مطالعات قفقاز به نقل از خبرگزاری توران جمهوری آذربایجان جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان، مأموریتی برای نمایندگی اتحادیه اروپا در اجلاس سران سازمان کشورهای ترک (OTS) دریافت نکرده است. ویکتور اوربان در تاریخ 5 ژوئیه برای شرکت در این اجلاس وارد شهر شوشی شد.
به گفته بورل، شرکت اوربان در اجلاس غیررسمی سازمان کشورهای ترک در شوشی در روزهای 5 تا 6 ژوئیه، منحصراً در چارچوب روابط دوجانبه مجارستان و این سازمان صورت گرفت. مجارستان اکنون عضو اتحادیه اروپا است و تا 31 دسامبر 2024 ریاست دوره‌ای شورا را بر عهده دارد. این مستلزم هیچ گونه نمایندگی خارجی از اتحادیه نیست که مسئولیت آن بر عهده رئیس شورای اروپا در سطح سران دولت‌ها و نماینده عالی اتحادیه در امور خارجی و سیاست امنیتی در سطح وزیران است. مجارستان هیچ مجوزی از شورای اتحادیه اروپا برای پیشبرد روابط با سازمان کشورهای ترک دریافت نکرده است.
مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز تاسف از تلاش سازمان کشورهای ترک برای مشروعیت بخشیدن به جمهوری ترک قبرس شمالی از طریق اعطای عضویت ناظر، این اقدام را با تعهد اعضای سازمان درباره حمایت از اصل تمامیت ارضی و منشور ملل متحد در تنافض دانست. بورل خاطرنشان کرد اتحادیه اروپا بارها در بالاترین سطح سیاسی اعلام کرده که تنها جمهوری قبرس را به عنوان موضوع حقوق بین‌الملل بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به رسمیت می‌شناسد.
اجلاس غیررسمی سران کشورهای عضو سازمان کشورهای تُرک به میزبانی الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و با حضور قاسم جومارت توکایف رئیس‌جمهور قزاقستان، شوکت میرضیایف رئيس‌جمهور ازبکستان، سدیر جباروف رئیس‌جمهور قرقیزستان، ارسین تاتار رئیس‌جمهور قبرس شمالی، ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان و جودت یلماز معاون رئیس‌جمهور ترکیه در روزهای 5 تا 7 ژوئیه در شهر شوشی برگزار شد.
 
 
  https://ccsi.ir//vdcfymd0.w6dttagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه