در روزهای گذشته به دنبال برگزاری جلسه مشترک مسئولان عالیرتبه راهآهنهای ایران و جمهوری آذربایجان اعلام شد پروژه اتصال ریلی آستارای ایران به آستارای آذربایجان تا 4 دی به بهرهبرداری میرسد.
در روزهای گذشته به دنبال برگزاری جلسه مشترک مسئولان عالیرتبه راهآهنهای ایران و جمهوری آذربایجان اعلام شد پروژه اتصال ریلی آستارای ایران به آستارای آذربایجان تا 4 دی به بهرهبرداری میرسد.
در همین ایام، معاون ساخت راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور نیز پیشبینی کرد پروژه راهآهن قزوین ـ رشت تا پایان فصل پاییز به اتمام رسیده و در سهماهه چهارم سال به بهرهبرداری برسد.
خط ریلی آستارا ـ آستارا اولین فاز تکمیل خط آهن رشت ـ آستارا و اتصال دالان شمال به جنوب است و از شهر آستارا در خاک آذربایجان تا پایانه باری آستارا در ایران به طول 2/2 کیلومتر ساخته شده و دارای امکانات بارگیری همچون سکوها جهت تخلیه و بارگیری کانتینرها خواهد بود.
خبر بهرهبرداری از راه آهن قزوین ـ رشت تا پایان سال 1396 خبر خوبی است و نهتنها عملی شدن مهمترین وعده دولت به مردم استان گیلان است، بلکه یک گام مفید برای تکمیل پروژه راهآهن رشت ـ آستارا تلقی میشود.
تکمیل این پروژه و اتصال ریلی دالان شمال به جنوب، مهمترین محور مذاکره ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در اجلاس سهجانبه تهران بود و میتواند تقویت همکاریهای سهجانبه را با هدف مقاومسازی اقتصاد در پی داشته باشد.
در واقع هر سه کشور به دنبال مقاومسازی اقتصاد و ایجاد تنوع در حوزههای درآمدزا هستند و اتصال راهآهنهای ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان برای سه کشور دارای مزیت است. این اقدام امکان اتصال جمهوری آذربایجان را به خلیج فارس فراهم کرده و روسها هم میتوانند از این مسیر برای انتقال کالاهای خود استفاده کنند. در عین حال تکمیل خط آهن رشت ـ آستارا موجب تبدیل کشورمان به مرکز گذر دالانهای حملونقل منطقهای و به تبع آن، کانون تحولات اقتصادی منطقه خواهد بود.
بر اساس گفته مسئولان، با احداث خط ریلی آستارا ـ آستارا، فعالیت اولیه انتقال کالا به صورت حمل و نقل ترکیبی آغاز شده و بتدریج امکان افزایش ظرفیت تردد بار در یک دوره چند ساله وجود دارد. حمل و نقل ترکیبی به این معناست که بخشی از محمولههای هند به روسیه و اروپای شمالی، با راهآهن از طریق بندرعباس به قزوین و از آنجا با تریلی به آستارا و سپس به راهآهن سراسری آذربایجان و روسیه منتقل خواهد شد. ظرفیت حمل و نقل ترکیبی تا پنج میلیون تن برآورد شده که اگر آستارا به خطآهن قزوین ـ رشت متصل شود، این ظرفیت تا ده میلیون تن هم قابل ارتقا خواهد بود.
در شرایط فعلی، تسریع در تامین و تزریق منابع مالی برای آغاز مراحل اجرایی خطآهن رشت ـ آستارا بسیار مهم است. این اقدام به منزله تکمیل آخرین حلقه اتصال کریدور شمال ـ جنوب بوده و با بهرهبرداری از آن، تحولات شگرفی در جابهجایی کالا و مسافر رخ خواهد داد.
قرار است جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان هر یک 50 درصد از بودجه حدود یک میلیارد دلاری این پروژه را تامین کنند و رفع موانع اجرایی دراینخصوص،اهمیت فراوانی داشته و باید مورد اهتمام مسئولان دو کشور قرار گیرد.
با توجه به اراده مستحکم تهران و باکو برای تسریع در اجرای توافقات و بخصوص اجرای طرح ساخت راه آهن رشت ـ آستارا و تسریع در نهایی شدن آن، امید است تکمیل این پروژه با تاخیر دیگری مواجه نشود.
مردم ایران و منطقه انتظار دارند در سال جاری نه تنها، بهره برداری از خط آهن آستارا ـ آستارا و همچنین قزوین ـ رشت محقق گردد، بلکه مراحل اجرایی ساخت راهآهن رشت ـ آستارا نیز آغاز شود.
منبع: روزنامه جام جم *سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان و عضو شورای علمی ایراسhttps://ccsi.ir//vdcivzaz.t1avz2bcct.html
اشتراک گذاری :
ccsi.ir/vdcivzaz.t1avz2bcct.html
ارسال نظر
کليه حقوق اين سايت متعلق به بنياد مطالعات قفقاز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.