دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : 904

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با تشریح آخرین وضعیت مذاکرات با ارمنستان برای صادرات فرآورده نفتی از ایجاد یک هاب جدید فرآورده های نفتی در حاشیه ایروان خبر داد.
جلیل سالاری در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت صادرات فرآورده های مختلف نفتی ایران به ارمنستان و ایجاد یک هاب جدید انرژی در این کشور همسایه، گفت: در حال حاضر به طور متوسط روزانه ۱۲ هزار بشکه انواع فرآورده های نفتی در ارمنستان مصرف می شود که پیش بینی می شود میزان مصرف سوخت این کشور به ۲۲ هزار بشکه در روز افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با تاکید بر اینکه در سالهای اخیر مطالعاتی با مشارکت ایران و گازپروم روسیه برای ساخت یک پالایشگاه نفت در ارمنستان انجام شده بود، تصریح کرد: با توجه به اینکه ساخت پالایشگاههای با ظرفیت کمتر از یکصد هزار بشکه نفت توجیه اقتصادی ندارد از این رو ساخت این واحد پالایشگاهی از دستور کار خارج شده است.
وی با اعلام اینکه هم اکنون مذاکرات ایران و ارمنستان برای ساخت یک خط لوله انتقال فرآورده های نفتی (یرسخ – تبریز) در حال انجام است، اظهار داشت: علاوه بر ساخت خط لوله، مطالعاتی برای ساخت یک انبار جدید ذخیره سازی و توزیع فرآورده نفتی در حاشیه ایروان در دستور کار قرار دارد.
به گفته این مقام مسئول، با ساخت این انبار جدید نفتی و اتصال آن به شبکه ریلی علاوه بر تامین سوخت مایع مورد نیاز ارمنستان، امکان صادرات فرآورده نفتی به گرجستان و سایر کشورهای آسیای میانه و حوزه قفقاز فراهم می شود.
سالاری با اشاره به مشارکت بخش خصوصی ایران و ارمنستان برای ساخت خط لوله مشترک نفتی دو کشور، بیان کرد: مطالعات اولیه نشان می هد امکان ساخت یک خط لوله ۸ تا ۱۲ اینچی برای صادرات سوخت در بلند مدت توجیه اقتصادی دارد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه ایجاد یک هاب جدید انرژی به منظور صدور و عرضه فرآورده های نفتی در ایروان دارای مزیت رقابتی و اقتصادی برای ایران است، تبیین کرد: هم اکنون با توجه به ساخت و راه اندازی طرحهای جدید پالایشگاهی، تراز فرآورده های نفتی کشور کاملا مثبت است.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر هم برخی از فرآورده های نفتی ایران از طریق نفتکشهای جاده پیما به ارمنستان صادر می شود، افزود: ارمنستان دارای ۲۶ کیلومتر مرز زمینی با ایران بوده که از چند سال گذشته تهاتر برق و گاز طبیعی با این کشور همسایه آغاز شده است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در صورت توافق نهایی دو کشور امکان صادرات بلندمدت فراورده های نفتی به ارمنستان و سایر کشورهای منطقه و حتی حوزه دریای مدیترانه فراهم می شود، خاطر نشان کرد: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه هاف امکان افزایش صادرات سوخت مایع برای کشور فراهم شده است.

https://ccsi.ir//vdcgrt9y4ak9z.pra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه