سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 14 May 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۰۲:۳۶
کد مطلب : 1903

مدير منطقه ۸ عمليات انتقال گاز گفت: در شش ماه نخست امسال سهم انتقال گاز به کشورهاي ترکيه، ارمنستان، نخجوان، چهار ميليارد و ۵۰۰ ميليون متر مکعب بوده است.
به گزارش سرويس اقتصادي آريا، يدالله بايبوردي، با بيان اينکه در نيمه نخست امسال در مجموع بيش از ۱۰ميليارد و ۵۰۰ ميليون متر مکعب گاز از اين منطقه عملياتي به نقاط مصرف (داخل و خارج از کشور) انتقال داده شده است، افزود: آمادگي اين را داريم تا براي انتقال گاز به مبادي مصرف داخل و صادرات مطمئن به کشورهاي طرف قرارداد، ۲۵ ميليارد مترمکعب گاز را تا پايان امسال از اين منطقه به نقاط مصرف منتقل کنيم.
وي اظهار کرد: منطقه ۸ شرکت انتقال گاز ايران گاز ارسالي از مبادي توليد را با بهره گيري از سه هزار و ۷۰۰ کيلومتر خط لوله، تاسيسات تقويت فشار گاز و شش مرکز بهره برداري(يارد) به استان هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، بخشي از استان هاي زنجان، کردستان و گيلان منتقل مي کند.
بايبوردي تصريح کرد: مجموعه عمليات انتقال گاز منطقه ۸ به وسيله سه خط لوله اول آذربايجان (۳۰ اينچ با نقطه شروع آستارا) و ظرفيت ۲۰ ميليون مترمکعب، دوم آذربايجان (۴۸ اينچ در منطقه سه عمليات) با ظرفيت ۶۰ ميليون متر مکعب و سوم آذربايجان که نقطه شروع آن تکاب با ظرفيت ۵۰ ميليون متر مکعب در روز انجام مي شود.
مدير منطقه ۸ شرکت انتقال گاز ايران با تاکيد بر انتقال ايمن و پايدار گاز در شبکه تصريح کرد: سال گذشته علاوه بر تامين مصارف داخلي، صادرات گاز از اين منطقه نيز به نحو مطلوب انجام شد و رفم هشت ميليارد مترمکعب صادرات گاز به ترکيه در کارنامه اين شرکت به ثبت رسيد.
وي درباره حجم گاز صادر شده از منطقه ۸ به کشورهاي ترکيه، ارمنستان و نخجوان در شش ماه نخست امسال نيز گفت: در اين بازه زماني، حجم صادرات گاز به ترکيه به چهار ميليارد و ۱۹۵ ميليون مترمکعب، حجم گاز صادر شده به ارمنستان به ۲۲۱ ميليون متر مکعب و حجم گاز صادراتي به نخجوان نيز به ۱۱۵ ميليارد و ۷۸۴ ميليون متر مکعب رسيد.
بايبوردي با بيان اين که کشور آذربايجان نيز يکي ديگر از طرف هاي قراردادي ايران است، گفت: طبق قرداد سوآپ، ايران در مرز آستارا وارد کننده گاز از اين کشور است و آن را با دريافت حق ترانزيت از مرز آستارا به جمهوري نخجوان تحويل مي دهد.
مدير منطقه ۸ شرکت انتقال گاز ايران، حجم گاز وارداتي از جمهوري آذربايجان را در شش ماه نخست امسال ۱۴۳ ميليون و ۲۴۵ هزار متر مکعب اعلام کرد.
وي گفت: منطقه ۸ شرکت انتقال گاز به عنوان دروازه صادرات گاز ايران با راهبري شرکت انتقال گاز ايران تلاش مي کند فرآيند جا به جايي گاز به مبادي مصرف داخلي و خارجي را به نحو مطلوب انجام دهد؛ از اين رو بازرسي هاي فني سالانه در قالب نشت يابي، پيگ راني هوشمند، پيگ راني تميز کننده، تعويض پوشش و تعمير خطوط لوله،از جمله موارد مهمي است که به آن توجه خاص مي شود.
بايبوردي با توجه به اهميت صادارت بدون وقفه گاز علاوه بر تامين مصارف داخلي تاکيد کرد: همه تلاش هاي مجموعه کارکنان منطقه ۸ به انتقال بدون وقفه و پايدار گاز معطوف شده است؛ از اين رو علاوه بر پايش هاي داخلي،با شرکت بوتاش ترکيه نيز نشست هاي مشترکي برگزاز مي کند و مسائل مربوط به صادرات گاز ايران به اين کشور، از مرز بازرگان به بحث و بررسي گذاشته مي شود.
وي انتقال گاز به استان هاي سردسير کشور را از ديگر ويژگي هاي منطقه ۸ شرکت انتقال گاز ايران برشمرد و گفت: سهم اين منطقه از نظر بهره گيري ازخطوط لوله در ميان مناطق دهگانه شرکت انتقال گاز ايران، ۱۲ درصد و سهم مراکز بهره برداري (يارد) آن ۱۷ درصد و از نظر تاسيسات تقويت فشار گاز نيز ۱۳.۵ درصد است.
مدير منطقه ۸ شرکت انتقال گاز ايران، نشست اخير شرکت بوتاش با مديران اين منطقه عملياتي را درخواست اين شرکت براي دريافت لوله خم کن خواند و گفت: کارکنان منطقه ۸ شرکت انتقال گاز ايران در هر لحظه و در صورت درخواست، آماده کمک رساني در مسائل فني و عمياتي هستند.

https://ccsi.ir//vdce.78zbjh8ox9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه