دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 6 May 2024
تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب : 3553

سرگئی لاوروف در مصاحبه با خبرگزاری ژاپنی "ان اچ کی" گفت: روسیه قصد ندارد منتظر حل مساله اختلافات ارضی خود با ژاپن و امضای موافقتنامه در مورد آن بماند.
به گزارش فارس به نقل از راشاتودی، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مورد حادترین مساله روابط روسیه و ژاپن گفت: موضوع اختلافات ارضی ژاپن و روسیه باید از طریق همه پرسی حل شود. این راه حل آسانتر از رسیدن به یک معاهده صلح است.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: رویکرد احساسی و غیر منطقی به ویژه زمانیکه عمومی شود، منجر به حادتر شدن و عدم سازش در این موضوع خواهد شد.

لاوروف اضافه کرد: کشورها باید در مورد تاریخ مشترک میان خود بر اساس واقعیات و اصول قانونی و اساسی کنونی گفتگو و مذاکره کنند.

"کوئیچیرو گمبا" وزیر خارجه ژاپن پیش از این اعلام کرده بود با وجود اختلافات میان روسیه و ژاپن در مورد مناقشات ارضی اما دو کشور قصد دارند به گفتگوهای خود ادامه دهند.

علیرغم اظهارات دوستانه وزیر خارجه ژاپن، چندین گروه از فعالان ژاپنی در نزدیکی وزارت خارجه روسیه جمع شدند و به اظهارات لاوروف اعتراض کردند. تظاهر کنندگان خواستار بازگرداندن جزایر به ژاپن شدند.

ژاپن و روسیه بعد از جنگ جهانی دوم بر سر چهار جزیره در مجمع الجزایر کوریل در اقیانوس آرام اختلاف دارند. در حال حاضر روسیه بر این جزایر تسلط دارد اما ژاپن حاکمیت روسیه بر این جزایر را کاملا بی اساس می‌خواند.

جزایر کوریل شامل "کوناشیر" ، "شیکوتان"، "هابومای" و "ایتوروپ" است که از یک سو به دلیل برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز و نیز ذخایر آبزیان و از سوی دیگر واقع شدن در اقیانوس آرام از موقعیت راهبردی زیادی برای روسیه و توکیو برخوردار است.

https://ccsi.ir//vdch.mnxt23nmxftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه