شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 18 May 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۵:۰۳
کد مطلب : 2681

نخست وزير ژاپن با درخواست از روسيه براي برگزاري مذاكرات اصولي در خصوص جزاير مورد مناقشه ميان دو كشور گفت: مسكو و توكيو بايد در گفت‌وگوها خونسردي خود را حفظ كنند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از خبرگزاري فرانسه، يوشيهيكو نودا، نخست وزير ژاپن در ديدار با ديميتري مدودف، رئيس جمهوري روسيه در حاشيه نشست آسيا ـ اقيانوس آرام در هاوايي ابراز اميدواري كرد كه دو كشور در مورد مسايل مختلف همكاري داشته باشند.
نخست وزير ژاپن پس از اين مذاكرات به خبرنگاران گفت: دو كشور عقايد متفاوتي دارند اما ژاپن مايل است تا به هدايت مذاكرات اصلي در شرايطي "آرام" بپردازد.

سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه در ماه سپتامبر همچنين برگزاري مذاكرات مشترك را در شرايطي آرام، خواستار شده بود اما وي اعلام كرد روسيه نمي‌تواند بر پايه موضع ژاپن كه طبق آن مسكو هيچ حق مشروعي در مورد اين جزاير ندارد، مذاكراتي را آغاز كند.

به دليل جزاير مورد مناقشه، جنگ جهاني دوم هرگز رسما ميان دو كشور روسيه و ژاپن پايان نيافت چرا كه ژاپن مدعي چهار جزيره "كوريل" در سواحل شمالي اين كشور بود.

نيروهاي اتحاد جماهير شوروي سابق كمي پس از اينكه ژاپن در سال ۱۹۴۵ تسليم و سكنه خود را از اين جزاير خارج كرد، اين جزاير را تصرف كردند.

مدودف نيز يكسال پس از آنكه به عنوان اولين رهبر روسي به اين جزاير سفر كرد، خشم مقام‌هاي ژاپني را برانگيخت. در ماه سپتامبر نيز ژاپن دولت روسيه را به اعمال فشار به واسطه پرواز هواپيماهاي بمب افكن برفراز اين كشور متهم كرد، اما مسكو تاكيد كرد كه پرواز اين هواپيماها بر فراز آب‌هاي ملي روسيه بوده است.

روسيه معتقد است اين جزاير كه از آنها به عنوان "كوريل جنوبي" ياد مي كند، اراضي آن محسوب مي‌شود و نخست وزير روسيه اخيرا اعلام كرده كه اين اراضي نه تنها يك منطقه استراتژيك براي روسيه به شمار مي‌آيند، بلكه به زودي انبار برخي از پيشرفته ترين تسليحات روسيه خواهند شد.

https://ccsi.ir//vdci.varct1aqzbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه