شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : 2696

آمریکا و اتحادیه اروپا با هدف افزایش نقش خود در منطقه قفقاز جنوبی قصد دارند روسیه را از ایفای نقش اصلی در روند حل و فصل مناقشه قره باغ کنار بگذارد.
به گزارش خبرگزاری آران به نقل از روزنامه «نیزاویسیمایا گازیه تا»، سفر "کاترین اشتون" نماینده عالی اتحادیه اروپا در مسائل سیاست خارجی به کشورهای منطقه قفقاز جنوبی فردا، ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) آغاز خواهد شد. اولین نقطه این سفر باکو(پایتخت آذربایجان)، سپس تفلیس (پایتخت گرجستان) و بعد از آن هم ایروان (پایتخت ارمنستان) است.
در ملاقات خانم اشتونن با روسای‌جمهوری این سه کشور، اصلی‌ترین صحبت بر سر افزایش نقش اتحادیه اروپا در حل و فصل مناقشات منطقه خواهد بود که مهمترین آنها مناقشه قره باغ کوهستانی است. ضمن اینکه شایعاتی نیز وجود دارد که آمریکا حاضر شده تا جای روسیه را در ایفای نقش میانجی اصلی در حل و فصل این مناقشه دیرین بین آذربایجان و ارمنستان را بازی کند.

این واقعیت که اتحادیه اروپا از روند تحولات پیرامون مناقشه قره باغ رضایت ندارد، در اظهارات چند روز قبل "کریستیان ویگنین" عضو بلندپایه پارلمان اروپا در ایروان مشخص گردید.

وی بعد از دیدار با "سرژ سرکیسیان" رئیس جمهوری ارمنستان به خبرنگاران گفت: ما معتقدیم که اتحادیه اروپا باید نقش بیشتری در روند حل و فصل مناقشه قره باغ بازی کند. به گفته این مقام، پارلمان اروپا در حال بررسی این مناقشه است و پیشنهاد شده تا نماینده فرانسه در این گروه جای خود را با نماینده بلندپایه‌ای از اتحادیه اروپا، احتمالا "کاترین اشتون" عوض کند.

این اظهارات در حالی شنیده شد که "راسم آقایف" کارشناس برجسته مسائل سیاسی در آذربایجان در مقاله‌ای در یکی از مطبوعات باکو نوشت: دولت آمریکا قصد دارد تا کشورهای منطقه قفقاز جنوبی را از زیر نفوذ روسیه خارج کند. مقامات واشنگتن با این هدف درصدد تحقق طرح «قفقاز بزرگ» است که از دوران جورج بوش پدر باقی مانده و هدف از آن تقویت منافع آمریکا در منطقه است.

به گفته این کارشناس، با توجه به این مسئله که گرجستان دارای تمایلات خصمانه علیه روسیه است و سران حاکم بر آذربایجان که بیشتر به سمت غرب تمایل دارند تا به سوی مسکو، آمریکا برای تحقق این طرح خود تنها مشکل دارد و آن ارمنستان است که متحد راهبردی روسیه محسوب می‌شود. بنابراین اگر موفق شود ایروان را از زیر نفوذ مسکو خارج کند، که البته کار آسانی نخواهد بود، به هدف خود دست خواهد یافت.

به عقیده آقایف، البته اگر واشنگتن بتواند در حل مناقشه قره باغ به گونه‌ای عمل کند که ضمن رفع مشکلات موجود در این راستا منافع ارمنستان هم تامین شود، امکان جلب نظر مقامات ایروان را خواهد داشت.

https://ccsi.ir//vdce.o8wbjh8pp9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه