«الماسبیک اتمبایف» رئیس جمهور قرقیزستان که در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی-اقتصادی به عشقآباد سفر کرده در کنفرانسی خبری خواستار پیوستن به خط آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان شد.
رئیس جمهور قرقیزستان تصریح کرد: قرقیزستان از طریق قزاقستان میتواند به خط آهن بینالمللی ملحق شود و به خلیج فارس و از طریق آن نیز به آبهای آزاد دنیا دسترسی پیدا بکند.
وی افزود: خط آهن بینالمللی مذکور که قرار است ماه آینده میلادی افتتاح شود، یک طرح بزرگ و با اهمیت برای کل منطقه است و بیشکک از این طرح استقبال میکند.
وی گفت: در مذاکرات با همتای ترکمنی علاوه بر همکاری در عرصههای مسائل انرژی، همکاری در عرصه حمل و نقل و ترانزیت نیز یکی از محورهای این مذاکرات بوده است.
طول خط راه آهن ایران–ترکمنستان–قزاقستان، حدود ۹۱۰ کیلومتر است و کارشناسان بخش حمل و نقل بین المللی معتقدند که با راه اندازی این خط، بیش از ۶۰۰ کیلومتر از طول مسیر حمل و نقل بین المللی کشورهای همسود تا خلیج فارس و اروپا کاسته می شود.
حدود ۱۲۰ کیلومتر این خط آهن در خاک قزاقستان واقع است، ۷۰۰ کیلومتر آن در خاک ترکمنستان و ۸۲ کیلومتر نیز در ایران قرار دارد که از ژان اوزن در قزاقستان آغاز شده و به گرگان مرکز استان گلستان ختم می شود و در ادامه با اتصال به شبکه ملی راه آهن به بنادر خلیج فارس متصل میشود.
به عقیده صاحبنظران، تاثیر بزرگ راه اندازی این راه آهن، خنثی کردن بخشی از فشارهایی است که آمریکا در آسیای مرکزی بر نقش آفرینی ایران وارد میسازد، چرا که ایران در سالهای اخیر به دلیل کارشکنیها و فشارهای آمریکا بر کشورهای حوزه آسیای مرکزی و قفقاز نتوانسته است آنگونه که امکاناتش اقتضا میکند، همکاریهای گسترده اقتصادی با کشورهای حوزه آسیای مرکزی داشته باشد. https://ccsi.ir//vdci.ua3ct1avubc2t.html
ccsi.ir/vdci.ua3ct1avubc2t.html