ديپلماسي ايراني در اين باره مينويسد: برگزاری یک انتخابات پرشور در منطقهای که معیارهای دموکراتیک چندان رعایت نمیشود، مسئلهای است که میتواند به ارتقای ایران در افکار عمومی جهان کمک کند. با این حال، چالشهای پیشِروی ایران در سیاست خارجی بیشمار است و عبور از این چالشها کار سادهای به نظر نمیرسد. لذا ديپلماسي ايراني با محسن پاکآیین، سفیر فوقالعاده و تامالاختیار جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در مورد چالشهای پیشِروی رئیسجمهور جدید و توان دکتر روحانی برای حل این مشکلات گفتگو کرده است:
ديپلماسي ايراني: انتخابات ریاستجمهوری یازدهم با حضور گسترده مردم و با شور و شوق و در کمال آرامش برگزار شد. این انتخابات چه تاثیری بر نگاه جهانی به ایران داشت؟
پاكآيين: انتخابات جمهوری اسلامی ایران برای تعیین یازدهمین رئیسجمهور نماد مردمسالاری بود و نه تنها مورد توجه ناظران بینالمللی بلکه برای همه مردم جهان بود. شاخصترین پیام این انتخابات، سطح مشارکت مردم و پاسخ مثبت اقشار جامعه به نظام اسلامی و ابراز علاقه برای مشارکت در سرنوشت سیاسی کشور بود. مسئولین کشورهای جهان بخصوص همسایگان ایران، تحولات انتخابات و برنامههای نامزدهای ریاستجمهوری را به دقت دنبال میکردند و در واقع موضوع برگزاری انتخابات و مشارکت مردم بر اعتلای جایگاه بینالمللی کشور تاثیر مثبت داشت و اگرچه در کوتاه مدت ممکن است به کاهش فشارهای خارجی کمک نکند، اما در میانمدت میتواند فضای مناسبتری را برای ایران در تعاملات جهانی ایجاد کند.
ديپلماسي ايراني: به نظر شما سیاست خارجی در این انتخابات از چه جایگاهی برخوردار بود. تا چه اندازه مردم در انتخاب خود مسئله سیاست خارجی را مد نظر قرار دادند؟
پاكآيين: اگرچه حل مشکلات اقتصادی از جمله گرانی، تورم و اشتغال در صدر موضوعات مطروحه در گفتار و برنامههای نامزدهای ریاستجمهوری قرار داشت اما به دلیل پیوستگی مباحث داخلی با تعاملات خارجی، موضوع جایگاه آینده ایران در جامعه جهانی و نحوه تعامل سازنده این کشور با دنیا نیز مورد توجه مردم قرار داشت و بالتبع معیار مهمی برای تعیین نامزد اصلح بود.
ديپلماسي ايراني: وضعیت سیاست خارجی ایران را در حال حاضر چگونه ارزیابی میکنید؟ چه چالشهایی پیشِروی سیاست خارجی ایران وجود دارد؟
پاكآيين: امروز ایران در عرصه بینالمللی با فرصتها و چالشهائی مواجه است. ما در سالهای اخیر برای مقابله با تحریم، شرکای جدیدی در جهان پیدا کردهایم. توجه ما به کشورهای همسایه بیشتر شده، گرایش به شرق و بخصوص آسیای شرقی افزایش یافته و توانستهایم وابستگی به کشورهای غربی را کاهش دهیم. در عین حال رئیس جنبش عدم تعهد و عضو تاثیرگذار سازمان همکاری های اسلامی هستیم. با روسیه و چین به عنوان دو عضو شورای امنیت همسوتر از قبل عمل میکنیم که نمونه آن را در موضوع سوریه میبینیم. ما توان تاثیرگذاری در روند مناقشههای منطقهای مثل موضوع سوریه، افغانستان، عراق و خاورمیانه را داریم. در کنار این ظرفیتها با چالشهائی همچون موضوع تحریم ظالمانه غرب و پیشبرد اهداف صلحآمیز هستهای و تعامل با کشورهای اروپائی نیز مواجهایم. به اعتقاد من دولت آینده با استفاده مدبرانه از ظرفیتها و با شناخت دقیق چالشها، میتواند نگاهی نو به سیاست خارجی داشته و مشکلات پیش رو را برطرف نماید
پاكآيين: تا چه اندازه میتوان انتظار داشت که دکتر روحانی بتواند مشکلات پیشِروی سیاست خارجی را حل کند و یا از حجم مشکلات بکاهد؟
ديپلماسي ايراني: معتقدم به دلایل زیر آقای دکتر روحانی در موقعیتی قرار دارد که میتواند مشکلات خارجی را کاهش داده یا حل نماید. نخست اینکه ایشان با رای قوی و در مرحله اول انتخابات به پیروزی رسید و رئیسجمهوری که با چنین موقعیتی انتخاب شود، میتواند با اعتماد نفس در تعاملات بینالمللی وارد و از موضع قدرت برای دفاع از منافع ملی کشور اهتمام ورزد. دوم اینکه ایشان به لحاظ شخصیتی فردی آشنا با فضای بینالمللی و امنیتی جهان و مجرب در امور دیپلماتیک و چانهزنیهای سیاسی است و این امر مسیر وی را در پیشبرد اهداف سیاست خارجی هموار میسازد. سوم اینکه رئیسجمهور منتخب تقویت بنیه اقتصادی کشور را منوط به تقویت ارتباطات مثبت با جهان خارج میداند و برای حل مشکلات داخلی به تعاملات برون مرزی نیز توجه دارد. نکته آخر اینکه آقای دکتر روحانی نیروهای مجرب و متخصص در روابط بینالملل و سیاست خارجی را به خوبی میشناسد و میتواند در عرصه اجرا و یا در اتاقهای فکر از آنان به نحو مناسب استفاده کند. لذا به این دلایل میتوان به موفقیت آقای دکتر روحانی در عرصه بینالمللی امیدوار بود.
منبع: ديپلماسي ايراني
https://ccsi.ir//vdcg.t93rak97upr4a.html
ccsi.ir/vdcg.t93rak97upr4a.html