جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 10 May 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۰۱:۰۰
کد مطلب : 3487

'احمد داوداوغلو' وزیر امور خارجه تركیه برای شركت در دومین نشست برنامه ریزی مشترك راهبردی تركیه و روسیه كه در قالب شورای عالی همكاری دوكشور تشكیل شده است، بعداز ظهر امروز سه شنبه راهی مسكو شد.
به گزارش ایرنا، دومین نشست برنامه ریزی مشترك راهبردی تركیه و روسیه قرار است امروز چهارشنبه به ریاست مشترك 'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه و وزیر امور خارجه تركیه و با شركت هیاتهایی از دوكشور در مسكو برگزار شود. اولین نشست در بیستم ژانویه سال گذشته برگزار شده بود.

دومین نشست برنامه ریزی مشترك راهبردی، در واقع نشست مقدماتی سومین اجلاس عالی شورای همكاریهای تركیه و روسیه می باشد.

شورای عالی همكاریهای تركیه و روسیه در ۱۲ مه سال ۲۰۱۰ میلادی به ریاست 'رجب طیب اردوغان' نخست وزیر تركیه و 'دیمیتری مدودف' رییس جمهوری روسیه تشكیل شده است.

در نشست وزیران خارجه دوكشور همچنین آخرین تحولات در مناسبات دوكشور، مسایل منطقه ای و بین المللی و موضوعات مورد علاقه دوكشور بحث و بررسی خواهد شد.

روابط تركیه و روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دچار دگرگونی جدی شد ولی با روی كار آمدن حزب عدالت و توسعه (آك) در تركیه روابط دو كشور ابعاد بسیار گسترده ای به خود گرفته است.

حجم مناسبات تجاری دوكشور در حدود ۳۵ میلیارد دلار است و روسیه بزرگترین تامین كننده انرژی تركیه است.

دوكشور هدف ۱۰۰ میلیارد دلار در مناسبات تجاری را دنبال كرده و همكاریهای راهبردی گسترده ای را در زمینه انرژی دنبال می كنند.

شركتهای تركیه ای بازار بسیار گسترده ای در روسیه بدست آورده اند. روسیه در حال ساخت اولین نیروگاه هسته ای تركیه است و تركیه نیز به تازگی با امضای قراردادی به روسیه اجازه داد تا خط لوله موسوم به جریان جنوبی را در قلمروی این كشور در آبهای سرزمینی دریای سیاه احداث كرده و سالانه از طریق این خط لوله بیش از ۶۰ میلیارد مترمكعب گاز را به اروپای جنوبی منتقل كند.

دوكشور اخیرا قراردادی هم در زمینه لغو روادید امضا كردند.

https://ccsi.ir//vdcd.j0s2yt0o5a26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه