يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 19 May 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب : 25306
پیش بینی بحران آب برای آسیای مرکزی
به گزارش بنیاد مطالعات قفقاز و آسیای مرکزی، دوگتوربک چونتویف، مدیر مؤسسه مشکلات آب و انرژی آبی آکادمی ملی علوم قرقیزستان در 17 اردیبهشت ماه در کنفرانس بین المللی کمبود آب اظهار داشت: « پیش بینی می شود در آسیای مرکزی نسبت به میانگین جهانی دما افزایش بیشتری داشته باشد. انتظار می رود تا سال 2040، تنش آبی در برخی مناطق آسیای مرکزی 2.8 برابر افزایش یابد. حدود 77 درصد از آب سالانه در قرقیزستان و تاجیکستان که رودخانه ها از آنجا سرچشمه می گیرند، متمرکز است. در حالی که 85 درصد از منابع آبی برای آبیاری در کشورهای پایین دست یعنی ازبکستان، ترکمنستان و قزاقستان استفاده می شود.
این موضوع می تواند تأثیر منفی دراز مدت بر امنیت غذایی، انرژی و محیط زیست در منطقه داشته باشد و همچنین ممکن است رقابت برای آب بین کشورهای آسیای مرکزی را افزایش دهد.»
آسیای مرکزی دارای دو رودخانه­ ی بزرگ به نام­­های آمودریا (جیحون) و سیردریا (سیحون) می‌باشد که سرچشمه­ی آمودریا ـ بزرگترین رود منطقه ـ رشته کوه­های پامیر می­ باشد و سهمی در توسعه­ کشاورزی کشورهای منطقه (تاجیکستان، افغانستان و ازبکستان) دارد. دومین رودخانه بزرگ منطقه یعنی سیردریا از کوه­های قرقیزستان سرچشمه می­گیرد که دارای دو شاخه اصلی (نارین) و (قره­دریا) می­باشد که این دو شاخه در ازبکستان با یکدیگر تلاقی کرده و سیردریا را تشکیل می­دهند. این رودخانه از ازبکستان وارد تاجیکستان شده و در ادامه­ی مسیر وارد کشور قزاقستان می­شود به­رغم اینکه منطقه­ اصلی تولید جریان آب و کنترل واقعی بیش از ۸۰ درصد کل آب منطقه در اختیار دو کشور قرقیزستان و تاجیکستان است، اما مقدار آب مورد استفاده توسط این دو کشور در مجموع کمتر از ۱۵ درصد می‌باشد. در مقابل ازبکستان و ترکمنستان که از نظر منابع طبیعی آب سهم کمتری دارند، مصرف­کنندگان ۷۱ درصد آب  قابل دسترسی هستند.
 
https://ccsi.ir//vdcfvmd0.w6dtxagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه