شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 27 Apr 2024
تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۰۰:۳۷
کد مطلب : 3026
رئیس جمهوری اوستیای جنوبی از قدرت کناره گیری می کند

طرفداران آلا ژیویوا در روزهای اخیر در اعتراض به ابطال نتیجه پیروزی او در انتخابات تظاهرات کرده اند.
ادوارد کوکویتی، رئیس جمهور اوستیای جنوبی گفته است به عنوان بخشی از توافقنامه صلح برای خاتمه دادن به بحران سیاسی امروز (شنبه دهم دسامبر) از قدرت کناره گیری می کند.
قرار است تا زمان برگزاری انتخابات آتی در ماه مارس، نخست وزیر عهده دار اداره این منطقه باشد. اوستیای جنوبی در سال ۲۰۰۶ میلادی بطور یکجانبه از گرجستان اعلام استقلال کرد.
براساس گزارش ها، آقای کوکویتی که از حمایت روسیه برخوردار است، موافقت کرده که پس از اعتراضهای اخیر طرفداران رقیب انتخاباتی اش، آلا ژیویوا، از قدرت کناره گیری کند.
اعتراضات اخیر در اوستیای جنوبی پس از آن شدت یافت که دیوان عالی پیروزی غیرمنتظره خانم ژیویوا را در انتخابات اخیر باطل اعلام کرد.
آقای کوکویتی گفته است چنانچه اعتراضها متوقف شود، او حاضر است استعفا کند و به آلا ژیویوا اجازه داده می شود که در انتخابات آتی در ماه مارس شرکت کند.
در سال ۲۰۰۶، جدایی طلبان اوستیای جنوبی با برگزاری همه پرسی، استقلال خود را از گرجستان اعلام کردند اما کشورهای دیگر نتیجه این همه پرسی و موجودیت کشور مستقل اوستیای جنوبی را به رسمیت نشناختند.
پس از جنگ سال ۲۰۰۸ میلادی بین اوستیای جنوبی و گرجستان، روسیه استقلال اوستیای جنوبی و آبخاز دیگر منطقه جدایی طلب گرجستان را با وجود مخالفت سایر کشورها به رسمیت شناخت.
اگرچه از زمان استقلال گرجستان و فروپاشی اتحاد شوروی در آغاز دهه ۱۹۹۰ میلادی، مناطق آبخاز و اوستیای جنوبی تحت تسلط جدایی طلبان این دو منطقه قرار داشته است، اما جامعه بین الملل همواره این دو منطقه را بخشی از قلمرو دولت گرجستان دانسته است.

https://ccsi.ir//vdcc.iq1a2bqxela82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه