يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 28 Apr 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : 25261
ارمنستان و عربستان سعودی پروتکل برقرای روابط دیپلماتیک را امضا کردند
سفرای ارمنستان و عربستان در امارات رسما پروتکل برقراری روابط دیپلماتیک بین خود را امضا کردند که پیش‌بینی می‌شود ریاض و ارمنستان در حرکت بعدی به سمت افتتاح سفارت پیش‌ بروند.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عربستان و ارمنستان روابط دیپلماتیک برقرار می‌کنند. وزارت خارجه ارمنستان دیروز شنبه اعلام کرد که این کشور و عربستان سعودی اخیرا پروتکل برقراری روابط دیپلماتیک بین خود را امضا کرده‌اند.
بر اساس بیانیه وزارت خارجه ارمنستان که در خبرگزاری آرمن‌پرس منتشر شده، «کارن گریگوریان»، سفیر ایروان در امارات و «سلطان بن عبدالله العنقری» سفیر ریاض در ابوظبی این پروتکل را امضا کرده‌‌اند.
ارمنستان این اواخر اقدامات لازم برای صدور ویزا برای شهروندان سعودی را تسهیل کرده و امکان صدور الکترونیکی ویزا را صادر کرده است که این مسئله منجر به افزایش شمار گردشگران سعودی در ارمنستان شده است.
«نیکول پاشینیان» جمعه گذشته یک روز قبل از این تصمیم ریاض و ایروان در گفتگوی تلویزیونی با بیان اینکه امیدوار است که ارمنستان و عربستان سعودی در آینده نزدیک رسماً روابط دیپلماتیک برقرار کنند، گفت: ما در سال‌های اخیر با عربستان سعودی تماس‌هایی داشته‌ایم؛ وزرای خارجه ما دو بار ملاقات کردند؛ تماس‌های تلفنی صورت گرفت؛ در جلسات کاری چندجانبه تماس‌هایی صورت گرفت؛ به نظر من روند رو به پیشرفت است و در آینده نزدیک ارمنستان و عربستان سعودی روابط دیپلماتیک برقرار خواهند کرد.
گفتنی است عربستان سعودی به دلیل اشغال اراضی آذربایجان از سوی ارمنستان طی سه دهه، روابط دیپلماتیکی با ایروان برقرار نکرد و ریاض، ایروان را کشور اشغالگر می‌دانست. با پایان مناقشه قره باغ کوهستانی و آزادی اراضی آذربایجان، عربستان دیگر مانع در سر راه برقراری روابط رسمی با ارمنستان ندید.
پیشتر علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان از عربستان سعودی بابت مواضعی که در طول اشغال اراضی قره باغ داشت، تشکر کرده بود. عربستان سعودی در طول این مدت سفارتی در ایروان افتتاح نکرده بود.
حدود یک سال بعد از پایان جنگ دوم قره باغ و برقراری آتش بس بین باکو و ایروان، آرمن سرکیسیان، رئیس جمهور وقت ارمنستان برای نخستین بار به عربستان سعودی سفر کرد. پیش از آن، از زمان استقلال ارمنستان از شوروی، هیچ نماینده رسمی ای از سوی ارمنستان به این کشور سفر نکرده بود و متقابلا هم عربستان هیچ نماینده و سفیری به ایروان نفرستاد.
سرکیسیان در آن وقت گفته بود: «ما توافق کردیم که در مسیر برقراری روابط دیپلماتیک و افتتاح سفارتخانه‌ها هستیم و سفیران خود را به کشورهای یکدیگر اعزام خواهیم کرد.»
 
  https://ccsi.ir//vdcfy0d0.w6dtvagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه