دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : 25260
تأکید بر تثبیت صلح در منطقه قفقاز در دیدار سفرای ایران در ارمنستان و جمهوری آذربایجان با امیرعبداللهیان
وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با سفرای ایران در ارمنستان و آذربایجان بر تثبیت صلح و ثبات دائمی در این منطقه بدون دخالت بیگانگان و توسعه مناسبات با این دو کشور تأکید کرد.
به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، روز گذشته مهدی سبحانی و سید عباس موسوی، سفرای جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان و جمهوری آذربایجان با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص این دیدار در صفحه شخصی خود در برنامه ایکس نوشت: در جریان دیدار با سفرای کشورمان در جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان توجه به قفقاز جنوبی را در سیاست خارجی کشور جدی دانستم و بر تمرکز دستگاه دیپلماسی بر تثبیت صلح و ثبات دائمی در این منطقه بدون دخالت بیگانگان و توسعه مناسبات با این دو کشور ذیل سیاست همسایگی دولت تأکید کردم.
بعدازظهر روز دوشنبه یکم آبان ماه نشست وزرای امور خارجه فرمت 3+3 درباره تحولات قفقاز به‌میزبانی تهران و با حضور وزرای امور خارجه ایران، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان برگزار شد.
این نشست با عنوان «نوبت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی» آغاز به کار کرد و در ادامه نشست‌هایی برگزار شد که در حوزه قفقاز انجام شده است.
مهمترین هدف شکل‌گیری این قالب، تشریک مساعی کشورهای منطقه برای حل چالش‌های درون‌منطقه‌ای و تقویت همکاری‌های مشترک است.
پیشتر نشست نخست فرمت 3+3 برای حل مسائل قفقاز آذر سال 1400 با شرکت معاونین وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، روسیه و ترکیه در مسکو برگزار شده بود و علیرضا حقیقیان، دستیار وزیر و مدیرکل اسبق اوراسیای وزارت امور خارجه ایران در این نشست حضور پیدا کرد. شرکت‌کنندگان در این نشست بر لزوم اجرای راهکار منطقه‌ای گروه 3+3 درخصوص مسائل قفقاز جنوبی تأکید کردند.
می‌توان گفت اجلاس تهران بالاترین سطح نشست کشورهای قفقاز طی 3 دهه گذشته بود.
ایران در 3 دهه گذشته سیاست عدم مشارکت و حضور فعال در قفقاز را در پیش گرفته است و اگرچه در جنگ اول قره‌باغ در دهه 1990 تلاش کرد نقش میانجی را بین ارمنستان و آذربایجان ایفا کند، اما اتفاقات آن دوران نظیر شعله‌ور شدن آتش جنگ در زمانی که تصور می‌شد طرفین به صلح در تهران نزدیک شده‌اند، نقش‌آفرینی تمام‌قد روسیه و همچنین تشکیل گروه مینسک به‌رهبری روسیه، آمریکا و فرانسه، تهران را به این جمع‌بندی رساند که نمی‌تواند در قفقاز نقش چندانی ایفا کند.
 
  https://ccsi.ir//vdce7w8w.jh8npi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه