دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : 25258
ترکیه:اگر بقیه روابطشان را با اسرائیل قطع کنند،ما هم قطع می‌کنیم!
وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگویی اعلام کرد در صورتی آنکار روابطش با رژیم صهیونیستی را قطع می‌کند که حداقل چند کشور و به صورت جمعی روابطشان با این رژیم قطع کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره مدعی شد اگر چند کشور و به صورت جمعی تصمیم بگیرند و این تصمیم تأثیر مطلبوب داشته باشد، ترکیه هم روابط سیاسی و دیپلماتیک خود با اسرائیل را قطع خواهد کرد.
وی دراین‌باره گفت: از ابتدای درگیری‌ها (جنگ غزه)، ما موضعی اصولی مبنی بر لزوم تصمیم‌گیری همزمان توسط بسیاری از کشورهای اسلامی، کشورهای جهان و حتی در آمریکای لاتین اتخاذ کرده‌ایم تا موضعی قدرتمندتر داشته باشیم.
وزیر خارجه ترکیه همچنین افزود: کشورهای اسلامی باید از همدیگر حمایت کنند و با نظر به درس‌های گذشته از بحران‌های پیشین و کارگروهی، به شکل یک جبهه واحد عمل کنند.
هاکان فیدان دیروز شنبه نیز اعلام کرد: صریحاً با بلینکن (وزیر خارجه آمریکا) گفتگو کردم. خواستار آتش بس دائمی در غزه هستیم و مخالفت خود را با سیاست کوچاندن فلسطینیان نیز اعلام کردیم. موضع واشنگتن در حمایت مطلق از اسرائیل و مخالفت با آتش بس دائم در غزه را نمی پذیریم. ادامه حمایت‌ های آمریکا از اسرائیل و تداوم قتل و بمباران و کشتار فلسطینیان بحرانی جهانی را در پی خواهد داشت.
هاکان فیدان در این باره اضافه کرد: مخالف سخن گفتن در مورد وضعیت غزه پس از جنگ، قبل از برقراری آتش بس هستیم. اسرائیلی‌ها بیمارستان ها و مدارس را بمباران می‌ کنند و فلسطینیان را آواره کرده و هدفشان این است که هیچ نشانه‌ ای از حیات در غزه باقی نماند.
وی در ادامه افزود: حماس یک جنبش آزادی‌بخش ملی فلسطین است و هر وقت اشغالگری پایان یابد، جنبشی همانند دیگر گروه‌های فلسطینی خواهد بود. قبل از جنگ در غزه فضایی برای عادی سازی روابط برخی کشورها با اسرائیل فراهم شده بود که دیگر این مسئله ادامه نخواهد یافت. از طرق دیپلماتیک به دنبال رفع محاصره غزه هستیم و در صورتی که این راهکار کارساز نباشد، به راه‌هایی دیگر متوسل خواهیم شد.
این مقام ترکیه اضافه کرد: کمیته‌ای هفتگانه به نمایندگی از اجلاس اخیر اسلامی و عربی تشکیل شده که هدف آن بازدید از کشورهای مختلف به منظور تشریح مفاد و خروجی‌های اجلاس اخیر است. قطع روابط با اسرائیل را بررسی کردیم؛ اما هدف ما اتخاذ تصمیمات جمعی است و سقفی برای تحرکاتمان وجود ندارد. قطر از آغاز جنگ و بحران به طرز فعال و مناسبی وارد عمل شده و با همه طرف‌ها جهت ایجاد راه حلی برای این بحران در تماس است.
 
  https://ccsi.ir//vdcbw5b5.rhbsspiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه