پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 9 May 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب : 2316
وزراي خارجه ايران و تركيه گفت و گوهايشان را سازنده ارزيابي كردند

 'علي اكبر صالحي' و ' احمد داود اوغلو' وزراي خارجه ايران و تركيه روز جمعه در پايان مذاكرات دوجانبه در آنكارا، در كنفرانس مشترك مطبوعاتي نتايج گفت وگوهايشان را سازنده و راهگشا ارزيابي كردند.
به گزارش ايرنا، وزير خارجه ايران صبح جمعه در راس هياتي وارد آنكارا شد و در اولين ديدارش در محل وزارت خارجه تركيه با داود اوغلو به گفت و گو پرداخت.
وزير خارجه تركيه در اين كنفرانس مطبوعاتي با اشاره به تماس هاي نزديك مقامهاي دو كشور و ديدار گذشته اش از تهران گفت: در ماه سپتامبر نيز در نيويورك با وزير خارجه ايران درخصوص مسائل مختلف به گفت وگو پرداختم، ضمن اينكه رييس جمهوري ايران و نخست وزير تركيه نيز با يكديگر در اين شهر ديدار و گفت وگو كردند.
وي با اشاره به تحولات سريع در منطقه اظهار داشت: اين تحولات ايجاب مي كند مقامهاي دو كشور مهم منطقه يعني ايران و تركيه مشورتهاي فشرده و مستمري با يكديگر داشته باشند، حضور امروز وزير خارجه ايران در آنكارا در زمان بسيار حساسي صورت گرفت كه مايه خرسندي و نشانه همبستگي ايران با تركيه در اين دوره بسيار حساس است.
وزير خارجه تركيه گفت: موضوعات بسيار مهمي در مذاكرات امروز طرفين مطرح شد كه در راس آنها، مبارزه با تروريسم بود كه به عنوان موضوع مشترك دو كشور بطور جامع درباره آن بحث و تبادل نظر شد.
داود اوغلو گفت: آنكارا، دو گروه تروريستي 'پ.ك.ك' و 'پژاك' را به عنوان عنصر و كانون برهم زننده صلح و ثبات منطقه و تهديدي عليه ملت هاي ترك، كرد و ايران قلمداد مي كند و هم اكنون نيز نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي دو كشور درخصوص مبارزه مشترك با تروريسم گامهاي مهمي برداشته اند.
او با تاكيد بر عزم راسخ دو كشور در مبارزه با گروه هاي تروريستي 'پ.ك.ك ' و 'پژاك' گفت: از اين پس نيز در قالب يك طرح عمل تا بر طرف كردن كامل تهديد تروريسم ،دو طرف به صورت مشترك فعاليت خواهند كرد.
وزير خارجه تركيه با اشاره به لزوم همراهي و همبستگي كشورهاي منطقه براي مقابله با فعاليتهاي تروريستي كه تمامي ملت هاي منطقه را تهديد مي كند، گفت: در مذاكرات امروز دو طرف تصميم گرفتند كه كميسيون عالي امنيتي دو كشور به عنوان مكانيزم قوي همكاري امنيتي هرچه زودتر تشكيل شده و وزراي خارجه ايران و تركيه براي فعال شدن موثر اين مكانيزم بطور هماهنگ گام هايي بردارند.
داود اوغلو گفت: در مذاكرات امروز همچنين آخرين تحولات منطقه مورد بررسي قرار گرفت و در مورد كشته شدن معمر قذافي در ليبي نيز بحث هايي انجام شد.
وي اضافه كرد: تركيه از همان اول از خواسته هاي دمكراتيك مردم منطقه حمايت كرده و اميدوار است كه ليبي هرچه زودتر بتواند در تامين ثبات و امنيت و گذر به نظام دمكراتيك موفق شود.
وزير خارجه تركيه از ادعاي آمريكا مبني بر ترور سفير عربستان در واشنگتن توسط ايران به عنوان ديگر موضوع ديدارش با وزير امور خارجه ايران ياد كرد و گفت: در اين زمينه اطلاعاتي را كه طرف آمريكايي در اختيار وي قرار داده بود، با صالحي در ميان گذاشته است و وزير خارجه ايران نيز اين ادعا را بطور قطع غيرواقعي اعلام كرد.
او با تاكيد بر اهميت تبادل اين اطلاعات و لزوم روشن شدن مساله گفت: آنكارا باور دارد كه تهران در اين زمينه حساسيت لازم را از خود نشان خواهد داد و اميدوار است دوطرف با تبادل اطلاعات لازم در اين زمينه بدون اجازه دادن به تنش هاي جديد، زمينه حل مساله را فراهم سازند.
وزير خارجه تركيه تصريح كرد: ايران به صراحت اعلام كرده است كه حتي تفكر و تلفظ چنين طرح هايي را عليه نمايندگي هاي ديپلماتيك صحيح ندانسته و ناقض صلح و ثبات روابط بين المللي ارزيابي مي كند.
او بار ديگر از حضور وزير خارجه ايران در چنين برهه اي در تركيه و دادن پيام قوي همبستگي با تركيه تقدير و تشكر كرد.
وزير خارجه ايران نيز در اين كنفرانس مشترك مطبوعاتي با ابلاغ پيام تسليت دولت و ملت ايران به دولت و ملت تركيه و خانواده هاي حملات تروريستي اخير در تركيه گفت: همانطور كه وزير خارجه تركيه اشاره كرد، ايران و تركيه داراي سرنوشت مشتركي هستند. ايران و تركيه چندين قرن است كه بهترين روابط را با يكديگر دارند و اكنون در اوج روابط خود قرار دارند.
او اضافه كرد: ايران و تركيه مكمل يكديگر هستند و نه رقيب يكديگر. خيلي ها سعي مي كنند كه اين واژه رقابت را در روابط دو كشور رواج دهند. ولي جمهوري اسلامي ايران در سياست خارجي خود صريح و همواره پايبند به اصولي بوده و اين اصول روشن سياست خارجي ،گواه بر صدق گفتارش است.
وزير خارجه ايران گفت: ما بهترين رفاه را براي مردم تركيه و بهترين آينده را براي اين كشور آرزو داريم. هرچقدر تركيه پيشرفت كند، آثار مثبتش در كشور ما نمايان خواهد شد.
وي با اشاره به اينكه در مذاكرات امروزش با داود اوغلو مباحث مهمي مطرح شد كه تروريسم در راس آن قرار داشت، گفت: برنامه سفرش به تركيه در اين تاريخ نبود ولي پس از بروز اين حادثه تلخ تصميم به سفر به آنكارا گرفت و پيام تسليت را شخصا به مقامهاي تركيه و خانواده هاي كشته شدگان حادثه اخير ابلاغ كرد.
صالحي گفت: ديگر زمان آن رسيده است كه ايران و تركيه با هماهنگي و همراهي لازم و جديت، با گروه هاي تروريستي'پ.ك.ك' و 'پژاك' كه مدتهاست دو كشور را دچار مشكلاتي كرده اند، مقابله كنند.
او با انتقاد از اروپا كه 'پ.ك.ك' را تروريست ولي 'پژاك' را هنوز گروه تروريستي اعلام نكرده است، گفت: در اين زمينه هم رايزني هايي با وزير خارجه تركيه صورت گرفته است تا نزد اروپايي ها اين موضوع مطرح شود.
صالحي در ادامه با تاكيد بر اهميت امنيت جمعي در منطقه گفت: امنيت منطقه بايد امنيت جمعي باشد و امنيت يك منطقه نمي تواند فقط به عهده يك و يا دو كشور باشد.
او در خصوص توافقات انجام شده بين تهران و آنكارا گفت: مقرر شد چهاردهمين كميسيون امنيتي مشترك دو كشور هرچه زودتر در تركيه برگزار شود.
وزير خارجه كشورمان در ادامه به حضور آمريكا در عراق اشاره كرد و گفت: اكنون فضاي عراق در كنترل آمريكاست. قطعا هر جابجايي سلاحهاي سنگين و افراد بايد توسط هواپيماهاي تجسسي آنها شناسايي شود. اگر اين اطلاعات به موقع در اختيار تركيه قرار داده مي شد، شاهد چنين حادثه هولناكي در اين كشور نبوديم.
وي با اشاره به تحولات اخير در ليبي گفت: فرصت را مغتنم شمرده و به مردم ليبي تبريك مي گويم كه بعد از بيش از ۴۰ سال موفق شدند حكومتي را آرام آرام در اين كشور برقرار كنند كه ناشي از اراده ملتشان باشد.
صالحي افزود: ايران و تركيه خوشبختانه درخصوص تحولات منطقه مواضع يكساني دارند. اصول اين مواضع مشترك پاسخگويي دولتها به تقاضاي مشروع مردم خود، سعه صدر داشتن دولتها در مقابل حركتهاي مردمي، تسريع در اصلاحات و پاسخگويي به مطالبات مردمي و عدم دخالت در امور ديگر كشورهاست.
وزير خارجه ايران درخصوص اتهام اخير آمريكا عليه ايران گفت: اين موضوع را بقدري سخيف، بي پايه و اساس مي داند كه ضرورتي به اتلاف وقت در اين مصاحبه مطبوعاتي نمي بيند.
صالحي تصريح كرد: اين سناريوي هاليودي كه اينها شروع كرده اند باعث تعجب است. جمهوري اسلامي ايران اساسا يك جمهوري اخلاقي است و انقلاب ما انقلاب فرهنگي و اخلاقي است كه منزه از چنين ادعاهاي كذبي است.
وزير خارجه ايران گفت: البته از طرفي هم خوشحاليم كه آمريكا مرتكب چنين اشتباه بزرگي شد چراكه در نهايت افتضاح ديگري بر افتضاح هاي آن كشور افزوده خواهد شد.
صالحي با خوب توصيف كردن فرايند مناسبات دوكشور ايران و تركيه ابراز اميدواري كرد كه حجم مبادلات تجاري دو كشور به ۱۵ ميليارد دلار در سال جاري برسد.
صالحي پس از ديدار با رييس جمهوري، نخست وزير و وزير خارجه تركيه امشب (جمعه شب) آنكارا را به قصد تهران ترك خواهد كرد.

https://ccsi.ir//vdcd.f0x2yt0s9a26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه