شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 4 May 2024
تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب : 1664
مصر و تركيه دستي واحد هستند

نخست وزير تركيه سفرهاي رسمي خود به كشورهاي مصر ، تونس و ليبي را عصر دوشنبه آغاز و در ابتداي اين سفرهاي دوره‌اي وارد قاهره، پايتخت مصر شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از پايگاه اينترنتي المحيط، رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه دوشنبه در يك ديدار غيرعادي وارد قاهره شد.

وي در هنگام ورود به فرودگاه قاهره با زبان عربي خطاب به كساني كه به استقبالش آمده بودند، گفت: سلام بر مصر و سلام بر جوانان اين كشور. مي‌دانيد كه مصر و تركيه دستي واحد هستند.
در اين سفر همسر اردوغان و جمعي از وزاري اين كشور و نيز تعدادي از سرمايه‌داران و سرمايه‌گذاران تركيه، وي را همراهي مي‌كنند.
در اين ديدار عصام شرف، نخست وزير مصر به همراه همسرش در فرودگاه از اردوغان استقبال كرد و در طول مسير طرفداران و اعضاي گروه اخوان‌المسلمين مصر با در دست داشتن تصاوير اردوغان به وي خوش‌آمد گفتند.
در اين سفر كه پيش‌بيني مي‌شود سه روز به طول بيانجامد، اردوغان با سپهبد محمد حسين طنطاوي، رئيس شوراي نظامي مصر و نيز عصام شرف ديدار خواهد كرد.
اردوغان برنامه خود را در مصر امروز سه‌شنبه از طريق ديدار با احمد الطيب،‌ شيخ الازهر و نيز علي جمعه، مفتي مصر و نيز وزير اوقاف اين كشور آغاز مي‌كند.
اردوغان همچنين قرار است در دانشگاه قاهره سخنان مهمي را با ملت مصر و ملت‌هاي عربي و اسلامي مطرح كند.
نخست وزير تركيه همچنين قرار است در نشست امروز وزراي خارجه كشورهاي عربي در مقر اتحاديه عرب حاضر شود و پس از ايراد سخنراني با نبيل العربي، دبير كل اين اتحاديه و محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين ديدار كند و پس از آن در سالن اپراي قاهره سخنراني كند.

پيش‌بيني مي‌شود در اين ديدار توافق‌نامه‌هاي مهمي بين مصر و تركيه در زمينه‌هاي سياسي، نظامي و اقتصادي امضا شود.
نخست‌ وزير تركيه قبل از ترك استانبول در سخناني اعلام كرده بود كه هدف وي از اين سفر نشان دادن اين است كه تركيه در شرايط سخت در كنار ملت مصر مي‌ماند.
وي با تأكيد بر اين كه سفرش به مصر مقدمه سفر به نوار غزه خواهد بود، اظهار داشت: بزرگ‌ترين آرزوي زندگي من اين است كه به غزه سفركنم. هرگاه وارد غزه شوم در آن هنگام احساس خواهم كرد كه در اوج سعادت هستم، اما نمي‌خواهم كه شرايط را براي در سفر خو به قاهره سخت كنم و مي‌خواهم قبل از اينكه به غزه سفر كنم در اين خصوص توافق حاصل شود.

نخست وزير تركيه در خصوص روابط كشورش و رژيم صهيونيستي، تأكيد كرد: اسرائيل بايد از تركيه عذرخواهي كند و به خانواده‌ آسيب‌ديدگان و شهداي حادثه كاروان آزادي ۱ غرامت پرداخت كند و نيز محاصره نوار غزه را پايان دهد.
وي همچنين تصريح كرد: هيچ كس نمي‌تواند با عزت ملت تركيه بازي كند و اسرائيل نيز نمي‌تواند عزت ملت تركيه را خدشه‌دار كند.
وي در ادامه سخنان خود كه از شبكه ماهواره "دريم ۲ " پخش شد، تصريح كرد: هنگامي كه مي‌خواستم از مرز اسرائيل به فلسطين سفر كنم اسرائيلي‌ها مرا نيم ساعت در مرز‌هاي فلسطين معطل كردند، پس چگونه با كساني كه اخلاق سياسي ندارند، تعامل داشته باشيم. همچنين خبرگزاري آناتولي تركيه بخش‌هايي از مصاحبه‌ي اردوغان با شبكه الجزيره را منتشر كرد كه در آن اردوغان تصريح كرد كه حوادث كشتي مرمره آبي در سال ۲۰۱۰ و حمله سربازان اسرائيلي به كشتي تركيه همسو با هيچ يك از قوانين بين‌الملل نيست و مي‌توانست باعث جنگ شود، اما تركيه با توجه به عظمت جايگاه خود با اين موضوع با صبر و شكيبايي برخورد كرد.
وي در ادامه سخنان خود تصريح كرد كه بدون شك نيروي دريايي تركيه در وهله‌ نخست بايد از كشتي‌هاي تركيه‌ حمايت كند و اين گام نخستي است كه كشور بايد بردارد.
وي با اشاره به اينكه ديگر حوادث كشتي مرمره آبي تكرار نخواهد شد، اعلام كرد كه تركيه كمك‌هاي انسان دوستانه زيادي را در دستور كار دارد كه به غزه ارسال مي‌كند.

https://ccsi.ir//vdci.qazct1aq5bc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه