پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 9 May 2024
تاریخ انتشار :جمعه ۱۷ تير ۱۳۹۰ ساعت ۲۱:۴۳
کد مطلب : 1100

باکو - وزیر توسعه مناطق گرجستان از اختصاص ۵۷۵ میلیون دلار اعتبار توسط جمهوری آذربایجان برای ادامه ساخت خط آهن باکو – تفلیس – قارص خبر داد. 'کارتساخی-مارابدا' روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگاران، افزود: این اعتبار علاوه بر ساخت خط آهن باکو – تفلیس – قارص، برای ساخت پایانه ایستگاه قطار در آخالکالاکی و بازسازی بخشی از خط آهن این مسیر در گرجستان هزینه خواهد شد. وی با اشاره به اهمیت خط آهن باکو – تفلیس – قارص یادآورشد: برای تسهیل در حمل و نقل کالا و مسافر در مسیر کشورهای اروپایی،احداث این خط آهن برای گرجستان و جمهوری آذربایجان اهمیت زیادی دارد.
خط آهن باکو – تفلیس – قارص که از آن به عنوان جاده ابریشم آهنی نام برده می شود، پس از تکمیل آن در پایان سال ۲۰۱۲، شهر باکو را از طریق گرجستان به شهر قارص ترکیه متصل می کند. در اجرای این طرح ۱۰۵ کیلومتر خط آهن جدید در این مسیر احداث می شود که ۲۹ کیلومتر آن در داخل خاک گرجستان و ۷۶ کیلومتر آن در خاک ترکیه قرار دارد ضمن آنکه مسیر ۱۸۳ کیلومتری آخالکالاکی- مارابدا- تفلیس هم باید بازسازی و شبکه ریلی خط آهن گرجستان نیز طبق خط آهن ریلی اروپا ، هماهنگ سازی شود.
درصورت اجرا و تکمیل این پروژه‌ ترکیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان به عنوان کشورهای ترانزیت ریلی در مسیر کشورهای آسیای میانه و اروپا درآمده و ارتباط ریلی در مسیر جاده ابریشم از این طریق برقرارخواهد شد. طبق گفته مسئولان راه آهن جمهوری آذربایجان پس از اتمام عملیات اجرایی این طرح در سال ۲۰۱۲، سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر و سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا در این مسیر جابه جا خواهد شد و در چشم انداز سال ۲۰۳۴ تعداد مسافر آن به بیش از هفت میلیون نفر و حجم حمل کالای آن نیز به بیش از ۲۱ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.
پیشتر گفته شده بود که قزاقستان و چین هم برای مشارکت در بهره برداری از این پروژه علاقه مند هستند و قزاقستان اعلام کرده است که بعد از راه اندازی پروژه برای حمل و نقل سالانه تا ? ???میلیون تن کالا از طریق آن آمادگی دارد، طبق برنامه زمان بندی شده این طرح در ? ?????به بهره برداری خواهد رسید و مسئولان ذیربط در جمهوری آذربایجان در خصوص تکمیل طرح در موعد مقرر اظهار امیدواری می‌کنند. موافقتنامه اجرای این طرح راه آهن در ماه می ‌سال ? ?????میلادی توسط روسای جمهوری آذربایجان، ترکیه و گرجستان در باکو امضا شد.

https://ccsi.ir//vdcd.z0f2yt0fza26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه