سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ , 21 May 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب : 1049

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «نووي يه ايزوستيا»، مجمع عمومي سازمان ملل متحد امروز به بررسي قطعنامه‌اي در مورد گرجستان مي‌پردازد كه توسط خود اين كشور ارائه شده است. مقامات تفليس در اين سند خواستار بازگشت ده‌ها هزار نفر از آوارگان گرجي ‌به مناطق مسكوني خود در آبخازي و اوستياي جنوبي شده‌اند.
مجمع عمومي سازمان ملل سال گذشته نيز سند مشابهي را با ۵۰ راي مثبت در مقابل ۱۷ راي منفي تصويب كرد كه در آن حق بازگشت براي همه آوارگان، بدون توجه به تعلق نژاد آنها به مناطق مسكني خود در مناطق آبخازي و اوستياي جنوبي به رسميت شناخته شده بود.
دولت آبخازي اجازه نمي‌دهد كه آوارگان گرجي تبار كه در زمان جنگ‌هاي داخلي سال‌هاي ۱۹۹۴-۱۹۹۲ از منطقه بيرون رفتند، به اين جمهوري خودمختار بازگردند. در اوستياي جنوبي هم قدرت حاكمه كنوني مهاجريني كه بعد از درگيري‌هاي نظامي ماه آگوست سال ۲۰۰۸ از مناطق مسكوني خود گريخته و به مناطق مرزي گرجستان پناه بردند را به اين جمهوري راه نمي‌دهد.
"سرگئي شامبا " نخست وزير آبخازي اعلام كرده است كه اين افراد نمي‌خواهند به جمهوري استقلال يافته آبخازي بازگردند، بلكه مايلند به منطقه خودمختار آبخازي در تركيب گرجستان مراجعت كنند و به همين دليل ما آنها را به خاك خود راه نخواهيم داد.
"نينو كالادازه " معاون وزير امور خارجه گرجستان اعلام كرده است كه علاوه بر تلاش براي تصويب اين قطعنامه در مجمع عمومي سازمان ملل، مقامات تفليس از طريق سوئيس نيز به روسيه پيشنهاد كرده‌اند تا مذاكرات مربوط به نقض كنوانسيون سازمان ملل در مورد آوارگان آغاز شود. طرف گرجي قصد دارد بر مسئله غيرقانوني بودن صدور گذرنامه روسي براي تمامي ساكنين مناطق آبخازي و اوستياي جنوبي تاكيد كند.

https://ccsi.ir//vdcf.jdyiw6dx1giaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه