جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 17 May 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۶ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۳۴
کد مطلب : 1837

مجلس دوماي روسيه روز چهارشنبه توافقنامه استقرار پايگاه هاي نظامي خود در مناطق آبخازيا و اوستياي جنوبي را تصويب كرد. به گزارش ايرنا به نقل از 'ايتار‌تاس'؛ اين توافقنامه پيشتر براي تصويب نهايي از سوي رييس جمهوري روسيه، به مجلس دوما ارائه شده بود. بر اساس اين توافقنامه، مدت زمان استقرار پايگاه هاي روسيه در مناطق آبخازيا و اوستياي جنوبي ۴۹ سال خواهد بود و امكان تمديد براي ۱۵ سال نيز وجود دارد.
امضاي اين اسناد حضور بلندمدت نظامي روسيه در منطقه را تضمين مي كند. در اين توافقنامه، انجام فرمان عمليات مشترك در پايگاه هاي نظامي با هدف دفاع از تماميت ارضي و امنيتي فدراسيون روسيه، آبخازيا و اوستياي جنوبي، تصريح شده است. پرواز هواپيماهاي روسيه، ناوبري و كشتي هاي كمكي، تامين امكانات ترابري زميني و ايجاد تاسيسات ارتباطي از طريق مرزهاي مناطق فوق، در اين توافقنامه مورد تاكيد قرار گرفته است.
براساس اين توافقنامه، پرسنل نظامي روسي و خانواده هاي آنان در اين پايگاه هاي نظامي از امتياز و مصونيت افرادي كه در ماموريت هاي سياسي به سر مي برند، برخودار خواهند بود. كميته شوراي فدراسيون روسيه در امور بين المللي اعلام كرد: با تصويب اسناد اين توافقنامه، روابط روسيه، آبخازيا و اوستياي جنوبي در زمينه امتيازات همكاري به منظور تضمين صلح و امنيت بين المللي در راستاي منافع سه طرف تحكيم مي يابد. اين توافقنامه پيشتر از سوي پارلمان هاي آبخازيا و اوستياي جنوبي به تصويب رسيده بود.
دو جمهوري خودمختار اوستياي جنوبي و آبخازيا از بدو فروپاشي شوروي خواهان استقلال از گرجستان بودند، اين خواسته با مخالفت تفليس، منجر به جنگ داخلي در گرجستان شد و نزديك به سه سال طول كشيد، در نهايت با وساطت روسيه و سازمان ملل اين مساله به صلح ناپايدار منجر شد. اين مناطق به دنبال مناقشه تفليس و مسكو بر سر اوستياي جنوبي در سال ۲۰۰۸ ميلادي از سوي روسيه و چند كشور ديگر به رسميت شناخته شدند.

https://ccsi.ir//vdca.en6k49na05k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه