يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 5 May 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : 976
در ادامه حضور نظامي آمريكا در درياي سياه صورت گرفت؛

ابراز نارضايتي روسيه از ورود رزم‌ناو آمريكايي به سواحل گرجستان

ابراز نارضايتي روسيه از ورود رزم‌ناو آمريكايي به سواحل گرجستان

به گزارش روزنامه «گازيه تا»، ادامه حضور رزم‌ناو آمريكايي «مونتري» نيروي دريايي آمريكا مجهز به تجهيزات دفاع ضد موشكي، در آبهاي ساحلي درياي سياه همچنان سئوالات جدي تازه‌اي را براي مقامات مسكو بوجود آورده است.
وزارت امور خارجه روسيه با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد، پيش از اين هم اين وزارتخانه از اين مسئله ابراز نگراني كرده بود كه به موازات مذاكرات مربوط به همكاري‌هاي روسيه و ناتو در زمينه ايجاد دفاع ضد موشكي اروپايي، عملا عمليات «به نمايش گذاشتن» يكي از سامانه‌هاي اين سيستم در فاصله نزديكي از مرزهاي روسيه صورت گرفته است كه اين مسئله مورد رضايت طرف روسي قرار ندارد.
در اين بيانيه آمده است: اكنون نيز ما شاهد هستيم كه اين كشتي جنگي آمريكايي به بندر بوتومي در خاك گرجستان وارد شده است. هيچ توضيحي در رابطه با اهداف اين اقدام داده نشده و كاملا واضح است كه اين مسئله از سوي رهبران گرجستان به منزله گسترش تمايلات انتقام جويانه در برخورد با متحدان روسيه، يعني دو جمهوري آبخازي و اوستياي جنوبي مورد استفاده قرار گرفته و در عين حال كمكي به تقويت ثبات در منطقه حساس قفقاز نخواهد كرد.
مقامات ديپلماتيك روسيه تاكيد كردند كه صحبت بر سر حضور تنها يك كشتي جنگي آمريكايي نيست. در تاريخ ۹ ژوئن سال ۲۰۱۱ نيز رزم‌ناو حامل موشك «آنتسيو» در سواحل گرجستان حضور داشت. اين مسائل يادآور ارائه «كمك‌هاي به اصطلاح انسان دوستانه» گسترده نيروي دريايي آمريكا به مقامات تفليس است كه در زمان رياست جمهوري "جورج بوش " رئيس رئيس‌جمهوري آمريكا و پس از شكست گرجستان در حمله به اوستياي جنوبي در آگوست سال ۲۰۰۸ صورت گرفت.
وزارت خارجه روسيه در ادامه تاكيد مي‌كند: مقامات مسكو بر اين عقيده‌اند كه چنين مانورهايي به روابط كنوني روسيه و آمريكا آسيب مي‌رساند. ما از مقامات واشنگتن انتظار داريم تا برخورد سازنده تري در رابطه با وظايف مربوط به تامين امنيت و ثبات در منطقه درياي سياه داشته باشند و به منافع قانوني همه كشورهاي اين منطقه احترام بگذارند.

https://ccsi.ir//vdcfivd1aw6de.giw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه