شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 18 May 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۰۸
کد مطلب : 7383
شايد يكي از مهمترين موضوعاتي كه امسال در نشست سالانه سازمان ملل در نيويورك مطرح مي شد مساله سوريه بود. بحران جنگ داخلي در سوريه كه از سال ۲۰۱۱ آغاز شد، در چند ماه اخير و به ويژه در پي حمله شيميايي صورت گرفته در اين كشور بُعد تازه اي پيدا كرد به گونه اي كه حتي اين كشور را تا مرز جنگ با آمريكا، رژيم صهيونيستي و متحدان آن ها پيش برد.
در ابتدا به نظر مي رسيد كه بحران سوريه ناشي از اختلاف قديمي حاميان بشار اسد با نيروهاي خودسر وفادار به حزب حاكم سوريه كه با روي كار آمدن خاندان اسد از دهه ۱۹۷۰ از قدرت كنار گذاشته شدند، باشد اما به مرور زمان و با كشيده شدن پاي قدرت هاي جهاني و منطقه اي و ارسال نيروهاي تروريستي و آموزش ديده به ظاهر مسلمان، به مناطقي از سوريه كه خلا قدرت وجود داشت، اين كشور به ميدان يكه تازي سياسي كشورهاي مختلف همچون قطر، عربستان، آمريكا، تركيه و ديگر قدرت هاي غربي شد كه متعاقب آن حمايت كشورهايي
همچون روسيه، چين و ايران از بشار اسد را به دنبال داشت.
با همه اخبار بد و ناگواري كه در چندماهه اخير به ويژه بعد از حمله شيميايي ماه گذشته به اطراف دمشق به گوش مي رسيد، با تلاش هاي ديپلماتيك روسيه خطر جنگ و حمله تا حدود زيادي از سوريه دور شد و اين كشور ضمن پذيرفتن پيشنهاد روسيه در مورد پيوستن به كنوانسيون منع تكثير و توليد سلاح هاي شيميايي، درهاي مراكزانبار و توليد سلاح هاي شيمياييي خود را براي بازرسي سازمان ملل باز كرد.
سايت مركز رسانه اي سازمان ملل متحد ( UN News Central ) بعد از تصويب قطعنامه اي در اين زمينه در شوراي امنيت نوشت: در پاسخ به حمله شيميايي صورت گرفته در سوريه كه به گفته كارشناسان شوراي امنيت نزديك به چندصد قرباني داشت، اعضاي شوراي امنيت در روز جمعه طي جلسه اي در خصوص آينده بحران سوريه تصميم گيري كردند. اعضاي اين شورا با راي اكثريت تصميم به نابودي تمام سلاح هاي شيميايي سوريه گرفتند.
بر طبق اين توافق كه آمريكا و روسيه دو راس اصلي آن محسوب مي شوند، هيچ يك از طرفين جنگ داخلي در سوريه حق استفاده از سلاح هاي شيميايي را ندارند و در صورت نقض اين توافق بلافاصله به آن واكنش نشان داده خواهد شد. بان كي مون در اين خصوص به خبرنگاران گفت:‌ شوراي امنيت به وظيفه خود عمل كرد و ما بعد از مدت طولاني مي توانيم منتظر شنيدن خبرهاي خوشي از سوريه باشيم.
https://ccsi.ir//vdcc.4qma2bq11la82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه