پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : 4565

نمایندگان اقتصادی ایران و تركیه روز جمعه در آنكارا در خاتمه مذاكرات نهایی سازی انعقاد قرارداد ترجیحات تجاری بین دو كشور ، بر دست یابی به پیشرفتهای مهمی در خصوص تهیه پیش نویس این قرارداد تاكید كردند.
'حمید صافدل' معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت كشورمان و 'جمال الدین داملاجی' معاون مستشار تجارت خارجی تركیه روز جمعه در گفت و گوی مشترك با خبرنگار ایرنا در آنكارا توضیحات مهمی در خصوص مذاكرات سه روزه هیاتهای كارشناسی ایران و تركیه و اولین نشست كمیته فرعی مشترك تجارت، صنعت و سرمایه گذاری ایران، تركیه و جمهوری آذربایجان دادند.

حمید صافدل در خصوص فرایند مذاكرات دوجانبه ایران و تركیه گفت: 'طی نشست هایی كه میان مقامات دو كشور در ماههای برگزار شد ، طرفین بر افزایش حجم تجارت و رسیدن به هدف ۳۵ میلیارد دلاری به توافق رسیدند و طی سه روز گذشته در آنكارا در راستای توافقنامه تجاری ترجیحی با تركیه به توافق رسیدیم كه متن كلی موافقتنامه تجارت ترجیحی را در مسیر تایید نهایی دو كشور قرار دهیم.

' متن كلی موافقتنامه آماده شده و در این نشست نهایی خواهد شد براساس چارچوبی كه در این متن تعریف شده، طرفین بعضی از تعرفه های همدیگر را در حوزه های مختلف كالایی ترجیحاتی را قائل خواهند شد و همچنین توافق شد كه موانع غیر تعرفه ای را شناسایی و برای حذف آن تلاش كنند كه می توان با این تحولات در انتظار رشد و جهش بیشتری در همكاریهای اقتصادی و تجاری دوكشور بود.'

او گفت: كالاهای مختلفی از قبیل برخی از كالاهای صنعتی و مواد اولیه مورد نیاز بخش صنعت كشورمان به ایران صادر خواهد شد و كالاهایی كه از ایران به تركیه صادر خواهد شد عموما كالاهای كشاورزی خواهد بود.

جمال الدین داملاجی نیز در مورد فرایند مناسبات تجاری ایران و تركیه نیز گفت: رشد تجارت دوكشور خوشحال كننده است و اهدافی كه مقامات بلندپایه دوكشور تعیین كرده اند، دسترسی به رقم ۳۵ میلیارد دلار در دو سال آینده است و امیدواریم كه نه تنها در دوره مورد بحث به این رقم دست یابیم بلكه شاهد ارقام بزرگتری نیز بشویم.

معاون مستشار بازرگانی خارجی تركیه گفت و گوهای سه روزه هیاتهای كارشناسی دو كشور ایران و تركیه در آنكارا به ریاست وی و حمید صافدل را سازنده و مفید ارزیابی كرد و گفت: پیشرفتهای مهمی در خصوص مذاكرات انعقاد قرارداد تجارت ترجیحی با ایران حاصل شده است و با جمهوری آذربایجان نیز می خواهیم قرارداد مشابهی را منعقد كنیم.

وی ابراز امیدواری كرد با ایجاد یك شبكه تجارت آزاد بین سه كشور همسایه، حجم مبادلات تجاری سه كشور بیش از پیش افزایش یابد.

داملاچی گفت: در دوره پیش رو تلاش خواهد شد كه با توسعه شبكه های حمل و نقل ریلی و زمینی و گشایش دروازه های جدید مرزی، تبادل منظم هیات های اقتصادی و تجاری و برگزاری همایش ها، بخشهای خصوصی و دولتی سه كشور را از این پس به طور فشرده تری گردهم بیاورند.

داملاجی نشست سه جانبه كمیته فرعی، صنعت، تجارت و سرمایه گذاری ایران، تركیه و جمهوری آذربایجان را نقطه شروع فصل جدیدی از همكاریهای سه جانبه بین سه كشور دوست و برادر و همسایه منطقه توصیف كرد و گفت: نمایندگان هر سه كشور براین نكته تاكید داشتند كه نشست كمیته فرعی برای روشن شدن زمینه های همكاری جدید و تعیین اولویت های همكاری سه كشور كمك كرده و در ایجاد صلح و ثبات در منطقه تاثیر گذار خواهدبود.

'ناطق حسنف ' معاون مدیركل روابط اقتصادی خارجی جمهوری آذربایجان نیز با تاكید بر وجود علاقه وافر در سه كشور برای توسعه همكاری همه جانبه، تشكیل كمیته فرعی صنعت، تجارت و سرمایه گذاری ایران، تركیه و جمهوری آذربایجان را نقطه آغاز خوبی در این راستا توصیف كرد و گفت: جای خوشبختی است كه ایران و تركیه در ردیف مهمترین شركای تجاری جمهوری آذربایجان می باشند و با تصمیمات اخیری كه مقامات بلندپایه دوكشور برای شناسایی حوزه های همكاری اقتصادی و تجاری اتخاذ كرده اند، با برگزاری چنین نشست هایی راه همكاری هموار شود.

https://ccsi.ir//vdcb.0baurhbssiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه