دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 6 May 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۶:۱۰
کد مطلب : 4475

بخش جهانی بی بی سی در آستانه برگزاری مسابقه یوروویژن گزارش ویژه‌ای از تخریب خانه‌های تاریخی مردم در باکو، نقض گسترده حقوق بشر، سرکوب روزنامه نگاران و هنرمندان در جمهوری آذربایجان تهیه کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، بخش جهانی بی بی سی در آستانه برگزاری مسابقه یوروویژن گزارش ویژه‌ای از تخریب خانه‌های تاریخی مردم در باکو، نقض گسترده حقوق بشر، سرکوب روزنامه نگاران و هنرمندان در جمهوری آذربایجان تهیه کرد.

برگردان این گزارش از تلویزیون فارسی بی بی سی نیز پخش شد.

در این گزارش آمده است: آذربایجان دو هفته دیگر میزبان مسابقات موسیقی یوروویژن است، اما بسیاری از این میزبانی راضی نیستند؛ به خصوص گروه‌های مدافع حقوق بشر که می‌گویند مسئولان یوروویژن باید از دولت آذربایجان بخواهند رفتارش را تغییر دهد. دستگیری مخالفان، کتک زدن روزنامه نگاران و خراب کردن خانه مردم از مهمترین موارد نقض حقوق بشر آذربایجان دانسته شده است.

"دانیل سنفورد"، گزارش می‌دهد که خانه‌ها در شهر تاریخی باکو خراب می‌شوند، ساختمان سازهای ثروتمند وارد می‌شوند.

هزاران نفر از خانه‌هایشان بیرون شده‌اند. بسیاریشان از مبلغی که در مقابل به آنها پیشنهاد شده است راضی نیستند.

"القار زای" هنوز در این خرابه زندگی می‌کند. می‌گوید یک شب وقتی با پسر و همسرش خوابیده بود خراب کارها سقف خانه‌اش را ویران کردند.

در بین ویرانی‌ها یک سالن جدید کنسرت ...

باکو این ماه میزبان مسابقات موسیقی یوروویرژن است و دولت "اقتدار طلب" جمهوری آذربایجان آن را برای نمایش خود به کار گرفته است. میزبانی یوروویژن توجه‌های بسیاری را به این کشور جوان و بلند پرواز جلب کرده اما در سایه این توجه شرایط بد حقوق بشر جمهوری آذربایجان هم آشکار تر شده است.

"جمال علی" یک خواننده است. چند ماه پیش به خاطر توهین به رئیس جمهوری دستگیر شد. می‌گوید کتک خورده است.

"جمال علی": یک کیسه کشیدند روی سرم و دستم را از پشت بستند. مرا نشاندند روی یک صندلی و پایم را گذاشتند روی یک صندلی دیگر و با باطوم به کف پایم زدند. دفعه اول سه ساعت و دفعه دوم، دو ساعت.

در بیمارستان ما روزنامه نگاری را دیدیم به نام "ادراک عباس اف"، که نگهبان‌های یک شرکت نفتی دولتی کتکش زده بودند. در اثر ضربه‌ها بیهوش شده بود و دو دنده‌اش شکسته بود. تظاهرات مخالفان ۵ سال ممنوع بود. تا دو ماه پیش. حالا در سایه یورورویژن مجوز ۳ تظاهرات داده شده است.

اما زیر تصویر پدر رئیس جمهوری، یک مقام عالی آذربایجان انتقادهای گروه‌های مدافع حقوق بشر را بی اساس دانسته و می‌گوید: دولت محبوبیت فراگیری دارد. حتی در بین کسانیکه خانه‌هایشان خراب شده و در بین روزنامه نگاران ۹۹ درصد راضی هستند و تنها یک درصد خوشنود نیستند.

منابع سرشار گاز و نفت جمهوری آذربایجان را کشوری رو به رشد نشان می‌دهد. این پول باکو را متحول کرده اما انتقادهای تند از دولت، جمهوری آذربایجان را جنجالی‌ترین میزبان مسابقه‌های یوروویژن کرده است.

https://ccsi.ir//vdcb.zbaurhbasiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه