دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :جمعه ۲۵ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب : 4278

شرکت نفت و گاز دولتی آذربایجان اعلام کرد مذاکرات نهایی برای احداث خط لوله انتقال گاز موسوم به ترانس آناتولی از هفته جاری آغاز می شود .
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی یونایتد پرس واجیف علی اف معاون شرکت سوکار آذربایجان تاکید کرد امیدوارم عملیات اجرایی این پروژه از سال ۲۰۱۲ میلادی آغاز شود.

وی تصریح کرد: در مرحله نخست مطالعات امکان سنجی برای اجرای این پروژه در خاک ترکیه آغاز خواهد شد و امیدوارم فعالیت واقعی برای اجرای این پروژه از پاییز ۲۰۱۲ آغاز شود.

بر اساس این گزارش شرکتهای سوکار آذربایجان و بوتاش ترکیه سهامداران اصلی این پروژه خواهند بود و در صورت تکمیل این خط لوله هر سال بیش از ۱۶ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق مرزهای ترکیه به بازارهای اروپایی صادر خواهد شد،البته ترکیه بیش از شش میلیارد متر مکعب از گاز صادراتی آذربایجان را دریافت خواهد کرد و ما بقی به بازار اروپا صادر می شود.

آذربایجان قصد دارد با احداث این خط لوله از وابستگی خود به روسیه برای صادرات گاز به اوکراین بکاهد. هزینه اجرای این پروژه ۲۴۰۰ مایلی بیش از ۵ میلیارد دلار برآورد شده است و باکو خواهد توانست ذخایر گازی شاه دنیز را از طریق مرزهای ترکیه به اروپا صادر کند.

آذربایجان همچنین می تواند این خط لوله را به خط لوله نابوکو متصل کند. وزرای انرژی ترکیه و آذربایجان دسامبر گذشته قرارداد احداث این خط لوله را به امضا رساندند. دو کشور امیدوارند بهره برداری رسمی از این پروژه تا سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز شود. رونق عبدلایف رئیس شرکت سوکار هفته گذشته تاکید کرد شرکتهای خارجی مثل بریتیش پترولیوم، استات اویل نروژ و توتال فرانسه آمادگی خود را برای مشارکت در این پروژه اعلام کرده اند .

https://ccsi.ir//vdcc.mq0a2bqi4la82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

لطفا در مورد ورزش فوتبال ترکیه هم بیشتر مطالب و عکسهایی ارایه کنید متشکر از وب سایت خوب شما
عضويت در خبرنامه