شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 4 May 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۰۲:۲۱
کد مطلب : 4218

روزنامه روسی كامرسانت در شماره روز چهارشنبه خود نوشت: 'تیگران سركیسیان' وزیر دفاع ارمنستان از آمادگی كشورش برای میزبانی ایستگاه ردیابی روسی در صورت شكست مذاكرات مسكو با باكو در زمینه تمدید مدت اجاره ایستگاه ردیابی 'قبله' خبر داد.
سركیسایان با اشاره به آمادگی كشورش برای در اختیار گذاشتن زمین مورد نیاز به منظور ساخت ایستگاه ردیاب روسی گفت: با توجه به اینكه ارمنستان كوهستانی است، استقرار ایستگاه ردیاب در آن در مقایسه با جمهوری آذربایجان می تواند مزیت های بیشتری مانند شعاع پوشش وسیع تر داشته باشد.
بر پایه این گزارش، روسیه در حال مذاكره با باكو بر سر تمدید مدت اجاره ایستگاه ردیابی به جای مانده از دوران شوروی سابق موسوم به 'قبله' در خاك جمهوری آذربایجان است كه مهلت آن بیست و چهارم دسامبر امسال پایان می بابد. روزنامه كامرسانت اواخر ماه گذشته میلادی نیز گزارش داد كه جمهوری آذربایجان درخواست افزایش ۴۰ برابری اجاره بهای ایستگاه ردیابی 'قبله' به میزان ۳۰۰ میلیون دلار در سال را كرده است. مقام های روس كه برای تمدید مدت اجاره ایستگاه یاد شده تا سال ۲۰۲۵ میلادی تلاش می كنند، درخواست باكو برای اجاره بهای ۳۰۰ میلیون دلاری را مبالغه آمیز خواندند.
در همین حال 'الكساندر كرامچكین' معاون انستیتو مطالعات و تحلیل های نظامی و سیاسی روسیه اعلام كرد كه پایان دادن به فعالیت ایستگاه ردیابی 'قبله' آسیبی به توانمندی های دفاعی روسیه وارد نخواهد كرد، زیرا ایستگاه ردیابی نوساز روسی در شهر 'آرماویر' در جنوب این كشور از توانایی پوشش دادن مناطق تحت پوشش ایستگاه 'قبله' برخوردار است.
به عقیده كارشناسان نظامی، ایستگاه ردیابی كلاس 'ورونژ' شهر آرماویر در ساحل دریای سیاه كه هم اكنون مراحل آزمایشی خود را سپری می كند، در مقایسه با ایستگاه های ردیابی كلاس'دنپر' و 'داریال' كه ایستگاه 'قبله' جمهوری آذربایجان نیز در زمره آنهاست، از قابلیت های مانور بیشتری برخوردار می باشد. كارشناسان مسایل نظامی با اشاره به درخواست ۴۰ برابری اجاره بهای ایستگاه ردیابی 'قبله' از روسیه از احتمال دست داشتن واشنگتن در این اقدام سخن گفتند.

https://ccsi.ir//vdcg.q9trak9x7pr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه