دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 20 May 2024
تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : 3814

رسانه‏های روسیه از احتمال موافقت روسیه برای انتقال نفت ایران و آسیای مرکزی از طریق خط لوله باکو- نووروسیسک به بازارهای بین‏المللی خبر دادند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‏آباد، پایگاه اینترنتی روزنامه "روسیسکایا گازیتا" چاپ مسکو امروز ضمن تائید این مطلب تصریح کرد که "ناطق علی‏اف" وزیر صنایع و انرژی جمهوری آذربایجان اعلام کرده ‏است که روسیه در نظر دارد برای انتقال نفت کشورهای ثالث از طریق خط لوله نفت باکو- نووروسیسک، موافقت کند.
این مقام دولت باکو تصریح کرده است که به همراه نفت آذربایجان، انتقال نفت ایران، ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان از طریق خط لوله نفت باکو- نووروسیسک امکان پذیر است.
وی اضافه کرده است که در مذاکرات با مسکو، روسیه اعلام آمادگی کرده‏ که اجازه دهد تا کشورهای ثالث نیز از خط باکو- نووروسیسک برای انتقال نفت خود استفاده کنند.
وزیر صنایع و انرژی جمهوری آذبایجان گفته است، دولت باکو برای انتقال نفت کشور ثالث از طریق خط لوله نفت باکو- نووروسیسک به صورت کامل موافق است.
این روزنامه مشهور روسیه نوشت که خط لوله نفت باکو- نووروسیسک که از دهه نود میلادی در حال بهره برداری است و در حال حاضر تنها نفت شرکت ملی نفت جمهوری آذربایجان (سوکار) از طریق آن منتقل می‏شود.

این گزارش حاکیست که در سال ۲۰۱۱ میلادی شرکت ملی نفت آذبایجان تنها حدود یک میلیون تن نفت از طریق خط لوله نفت مذکور منتقل کرده و این در حالی است که ظرفیت خط لوله نفت باکو- نووروسیسک سالانه حدود هفت میلیون تن نفت می‏باشد.

از سوی دیگر، رسانه‏های جمهوری آذربایجان نیز روز جمعه به نقل از "ناطق علی‏اف" وزیر صنایع و انرژی این کشور اعلام کردند که در موافقتنامه بین روسیه و آذربایجان مورخ سال ۱۹۹۷ میلادی تاکید شده‏ است که از طریق خط لوله نفت باکو- نووروسیسک تنها نفت آذری منتقل شود که ما قصد داریم این بند را تغییر دهیم و به آن الحاق کنیم که نفت کشورهای ثالث نیز از طریق این خط منتقل شود.

پایگاه اطلاع رسانی ۱news.az جمهوری آذربایجان به نقل از مقام مذکور افزود: این اقدام به نفع باکو هم است و با توجه به افزایش میزان انتقال نفت تعرفه ترانزیت آن نیز کاهش خواهد یافت.

این مقام عالی رتبه دولت باکو اضافه کرده‏ است که در این خصوص با طرف روس مذاکره شده است و امضا موافقتنامه الحاقی در واقع به صورت کامل آماده است و برای روسیه فرقی نمی کند که نفت چه کشوری از طریق این خط منتقل شود.

لازم به ذکر است که خط لوله نفت باکو- نووروسیسک مسیر انتقال نفت دریای خزر به بندر "نووروسیسک" روسیه واقع در ساحل دریای سیاه است.

نفتی که از طریق خط لوله باکو- نووروسیسک به بندر مذکور روسیه منتقل می‌شود در بازار بین‏المللی تخت عنوان مارک Urals داد و ستد می‏شود.

طبق موافقتنامه بین روسیه و آذربایجان که در سال ۱۹۹۷ میلادی امضا شده است ،باکو متعهد شده که سالانه ۵/۲ الی ۷/۲ میلیون تن نفت را از طریق خط لوله نفت باکو- نووروسیسک که تقریباً ۱۴۰۰ کیلومتر طول دارد، منتقل کند.

https://ccsi.ir//vdch.znxt23n6kftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه