پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۰۴:۰۲
کد مطلب : 3489

سفیر ایران در روسیه با اشاره به توانمندی های بالقوه ایران و روسیه در حوزه فرهنگ و ادب، گفت: با توجه به فعالیت های گسترده صورت گرفته در زمینه شناساندن پتانسیل های فرهنگی دو كشور همسایه، روابط مسكو و تهران در این عرصه سیر صعودی دارد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، 'رضا سجادی' دوشنبه شب در مراسم پایانی المپیاد زبان و ادب فارسی در مسكو، افزود: امروزه ارتباطات فرهنگی به شاخصی تاثیرگذار در كمك به تعمیق مناسبات سیاسی و اقتصادی میان كشورهای مختلف تبدیل شده است و ایران و روسیه نیز گام های مهمی در این راستا برداشته اند.
وی با اشاره به وجود اساتید مجرب و زبده زبان و ادبیات فارسی در روسیه و روند افزایشی علاقه مندی دانشجویان روسی به فرهنگ و ادب ایران زمین، اظهار داشت: وجود چنین فضایی در روسیه، آینده امیدبخشی را در زمینه توسعه مناسبات میان دو كشور همسایه نوید می دهد.
سجادی از شرایط ژئوپلیتیك مشابه و روحیات نزدیك به هم مردم روسیه و ایران به عنوان یكی دیگر از عوامل تاثیرگذار در روند مثبت تعمیق مناسبات میان مسكو و تهران یاد كرد و گفت: مردم ایران و روسیه عدالت طلب و آزادیخواه هستند و تاریخ نشان می دهد كه این دولت همواره حاضر بودند كشته شوند اما زیر سلطه خارجی ها نروند.
وی افزود: امروز شاهد هستیم كه غرب و ناتو تهاجم گسترده ای را به شرق آغاز كرده است و در راه توسعه نفوذ و سلطه خود به هیچ یك از ارزش های اخلاقی و انسانی پایبند نیست.
سجادی ادامه داد: اقدامات غرب در افغانستان، عراق و لیبی و تلاش برای تكرار این حوادث در سوریه بهترین گواه برای اثبات زیاده خواهی و توسعه طلبی آنها است و تنها سد مقاومی كه در مقابل این تهاجم می تواند بایستد اتحاد بین ایران و روسیه است.
وی تشریح كرد: با توجه به سابقه تمدنی ملت های ایران و روسیه و روحیه آزادیخواهی شان استعداد برای مقاومت در برابر زیاده خواهی غرب و ناتو در میان انها وجود دارد و تلاش رسانه های غربی برای سیاه نمایی ایران در روسیه و سیاه نمایی روسیه در كشورمان نیز ریشه در این واقعیت دارد.

هشتمین المپیاد زبان و ادبیات فارسی در دو روز گذشته در مسكو برگزار شد و در آن بیش از ۳۰ دانشجو از دانشگاه های سراسر روسیه و اوكراین با همدیگر رقابت كردند.

آیین افتتاح این رویداد علمی فرهنگی دو روزه یكشنبه شب در انستیتو آسیا و آفریقا وابسته به دانشگاه دولتی مسكو با همت این موسسه آموزشی، بنیاد ایرانشناسی و رایزنی فرهنگی سفارت كشورمان در روسیه برگزار شد و روز دوشنبه اسامی برندگان نهایی آن اعلام شد.

https://ccsi.ir//vdcf.cdmiw6dj1giaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه