شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 4 May 2024
تاریخ انتشار :سه شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۲۲:۵۳
کد مطلب : 3488
نشست بی نتیجه سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مسکو

قره باغ در بن بست!

قره باغ در بن بست!

روسای جمهوری روسیه ،آذربایجان و ارمنستان روز دوشنبه در نشست سه جانبه ای در باره مناقشه قره باغ و راه های حل و فصل آن گفت و گو كردند، اما این دور از نشست نیز مانند دوره های قبلی آن بدون دستیابی به نتیجه مشخصی درباره راهكارهای حل این مناقشه پایان یافت.
به گزارش دفتر مطبوعاتی كاخ كرملین، 'دمیتری مدودیف'، 'الهام علی یف' و 'سرژ سركیسیان' در این نشست یكروزه در شهر بندری 'سوچی' روسیه در ساحل دریای سیاه ، درباره ادامه روند حل و فصل سیاسی مناقشه قره باغ مذاكره كردند.
سران سه كشور در پایان این نشست بیانیه ای صادر كردند كه در آن خاطرنشان شده است: تلاش های زیادی از زمان صدور بیانیه مسكو در جریان نشست رهبران سه كشور در ماه نوامبر سال ۲۰۰۸ برای حل مناقشه قره باغ انجام گرفته است.
روسای جمهوری سه كشور در بیانیه خود یادآوری كردند كه در نتیجه مذاكرات فشرده پیشرفت قابل توجهی در توافق در مورد اصول اساسی حل مناقشه قره باغ حاصل شده است.
بیانیه می گوید: سران جمهوری های آذربایجان و ارمنستان با توجه به اهمیت تنظیم موافقت نامه صلح، برای تسریع در حصول توافق در باره اصول اساسی حل مناقشه قره باغ اعلام آمادگی كردند.

روسای جمهوری ارمنستان و آذربایجان اقدامات میانجی گرانه روسیه و اعضای دیگر گروه مینسك سازمان امنیت و همكاری اروپا را مثبت ارزیابی و ابراز امیدواری كردند كه كشورهای روسیه، آمریكا و فرانسه در آینده هم در روند حل مناقشه قره باغ تا تثبیت صلح و امنیت در منطقه نقش فعالی ایفا كنند.

در بیانیه خاطرنشان شده است كه روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان با پذیرفتن این واقعیت كه یكی از تدابیر اعتماد سازی در مناقشه قره باغ گسترش روابط انسانی میان دو طرف است، برای كمك به برقراری گفت و گوها میان نمایندگان محافل روشنفكر ، علمی و اجتماعی دو كشور اعلام آمادگی كردند.

مناقشه قره باغ كوهستانی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۸۸آغاز شد و پس از چند سال جنگ و كشته شدن هزاران نفر از دو طرف، در سال ۱۹۹۴ بین این دو كشور آتش بس ناپایداری برقرار شد.

گروه مینسك سازمان امنیت و همكاری اروپا كه از حدود ۱۷ سال پیش به عنوان میانجی سكان هدایت مذاكرات برای حل مناقشه قره باغ را به دست گرفته است، تاكنون توفیقی در حل مناقشه نداشته و طرفین با وجود برقراری آتش بس، هراز چندگاه یكدیگر را به نقض آن متهم می كنند.

https://ccsi.ir//vdce.v8xbjh8ev9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه