پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب : 308
وضعیت کتابخانه ها در ارمنستان

تاریخ کتابداری در ارمنستان برابر با تاریخ کتابت در این کشور است و اولین کتابخانه در ارمنستان در شهر اچمیادزین در سال ۴۵۲ میلادی احداث شده است، اما هرکدام از مراکز علمی و مذهبی کتابخانه مخصوص به خود داشته اند.
مهمترین کتابخانه ها عبارتند از: کتابخانه ملی ارمنستان، ماتناداران، کتابخانه دانشگاهی بنام میاستیکیان، کتابخانه کودکان بنام خنکوآپر، کتابخانه مطالب و کتب علمی¬تحقیقاتی آکادمی علوم.
۱- کتابخانه ملی ارمنستان با بیش از ۲۷ میلیون عنوان کتاب بزرگترین کتابخانه ارمنستان است.
۲- ماتناداران (کتابخانه نسخ خطی) ۱۳۶۷۲ نسخه خطی به¬زبان ارمنی، ۲۸۰۷ نسخه به زبان فارسی، عربی، ترکی، را در خود جای داده است. این مرکز در سال ۱۹۵۳ تاسیس گردیده است.
این کتابخانه با کتابخانه نسخ خطی شهر قم (کتابخانه آیت¬الله مرعشی نجفی) یادداشت تفاهم همکاری منعقد نموده است.
۳- کتابخانه آکادمی علوم ارمنستان: این کتابخانه با ۶۲۰ کتابخانه علمی موجود در ۴۹ کشور جهان قرارداد همکاری دارد و طبق آمار سال۱۹۹۳ بیش از یک میلیون و چهارصد پانزده هزار نسخه کتاب و نشریه دارد.
۴- کتابخانه علمی-فنی: این کتابخانه عمدتا به جمع¬آوری مطالب علمی تمام جهان مشغول است و در آن تعداد یک میلیون و چهارصد هزار رساله علمی-تحقیقاتی نگداری می¬شود.
ضمنا مرکز فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در این ساختمان جای دارد. کلیه کتابخانه¬های جمهوری ارمنستان به¬جز کتابخانه آکادمی ملی علوم این کشور تحت نظارت معاونت کتابخانه¬ها، نقاشی و موسیقی وزارت فرهنگ کار می¬کنند.

https://ccsi.ir//vdcebv8xijh87.9bj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

با سلام
می شود مقداری بیشتر در مورد کتابخانه اکادمی علوم ارمنستان توضیح دهید
با تشکر
عضويت در خبرنامه