دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 29 Apr 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : 3059
مرکز مطالعات نفت جمهوری آذربایجان اعلام کرد:

افزایش نقش ایران در دریای خزر با کشف میدان گازی اخیر

مرکز مطالعات نفت جمهوری آذربایجان در واکنش به کشف میدان گازی جدید ایران در دریای خزر اعلام کرد اظهارات رئیس جمهور ایران در مورد تغییر تعادل انرژی در حوزه دریای خزر با این کشف، به معنای افزایش نقش ایران در منطقه است.
به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس پایگاه خبری توران جمهوری آذربایجان طی گزارشی نوشت شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد که این کشور به تازگی موفق به کشف میدان گازی جدیدی در دریای خزر شده که پتانسیل استحصال ۴۲ تریلیون فوت مکعب گاز را داراست. برنامه آغاز بهره برداری از این میدان جدید گازی، در حال حاضر در دست تهیه است.
بر اساس این گزارش، رستم قاسمی، وزیر نفت ایران گفت که این میدان گازی جدید در عمق ۷۰۰ متری دریا قرار دارد. قاسمی اضافه کرد که این میدان در نزدیکی محدوده آبی متعلق به ایران قرار گرفته ، و بطور کامل در داخل سرزمین جغرافیایی ایران قرار دارد. مقامات ایرانی، جزئیات جغرافیایی بیشتری از محل قرار گرفتن این میدان ارائه نداده اند.
قاسمی گفت: «کیفیت گازی که قرار است از این میدان استخراج شود، بهتر از گازی است که از میدان پارس جنوبی به دست می آید. وزیر نفت ایران همچنین اظهار داشت، گاز استحصال شده از این میدان، علاوه بر مصرف داخلی، به کشورهای دیگر نیز صادر خواهد شد.
متخصصان ایرانی همچنین از احتمال وجود منابع نفتی نیز در این میدان جدید خبر داده اند.
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران نیز در این خصوص گفت: «میدان جدید شرایط و تعادل انرژی در حوزه دریای خزر را به کلی تغییر خواهد داد.» وی افزود: «نقش سیاسی ایران در دریای خزر و همچنین نقش آفرینی ما نسبت به همسایگانمان در منطقه ، با کشف میدان گازی جدید دچار تحول خواهد شد.»
این گزارش حاکی است، اولین سکوی حفاری ایران، موسوم به البرز که بعدا به امیرکبیر تغییر نام داد، در سال ۲۰۰۹ عملیات حفاری ایران را در دریای خزر آغاز کرد. این سکو با همکاری شرکت صدرای ایران (۹۵ درصد پروژه) و شرکت سوئدی جی وی ای (۵ درصد پروژه) ساخته شده است. وزن این سکو ۱۴ هزار تن است که می تواند در عمق ۱۰۳۰ متری دریا عملیات حفاری انجام دهد. سکوی مذکور قابلیت حفر چاه تا عمق ۶۰۰۰ متر را در اعماق دریا داراست.
این گزارش می افزاید، ایران با تولید روزانه ۳.۹ میلیون بشکه نفت در روز در بین کشورهای عضو اوپک بعد از عربستان، در رده دوم قرار دارد.
بر اساس این گزارش مقامات ایرانی مختصات جغرافیایی میدان گازی جدید را اعلام نکرده اند. ایران اعلام کرده که این میدان در نزدیکی مرزهای آبی این کشور قرار دارد. با توجه به ادعای ایران مبنی بر تقسیم دریای خزر به ۵ قسمت مساوی بین کشورهای ساحلی این دریا، گمانه زنی هایی مبنی بر وجود اختلافات مرزی در خصوص مکان قرار گرفتن این میدان جدید بین ایران و جمهوری آذربایجان مطرح شده است.
زمانی که در اواسط می ۲۰۰۹ ایران، عملیات حفاری دردریای خزر را آغاز کرد، مطبوعات آذربایجان نوشتند ایران عملیات حفاری و اکتشاف نفت را در مناطق مورد اختلاف با آذربایجان آغاز کرد. حلاف حلاف اف، معاون وزیر خارجه آذربایجان و مسئول کارگروه آذربایجان در رژیم حقوقی دریای خزر به خبرنگاران گفته بود که عملیات حفاری انجام شده توسط ایران در دریای خزر تناقضی با مباحث مربوط به تحدید حدود دریای خزر مابین ایران و آذربایجان ندارد. وی همچنین تاکید کرده بود که انجام فعالیت های ایران در دریای خزر هیچ مغایرتی با حقوق حاکمیتی آذربایجان ندارد.
در واکنش به اظهار نظر رئیس جمهور ایران در خصوص تغییر شرایط و نقش ایران در منطقه پس از کشف میدان گازی جدید، مرکز مطالعات نفت جمهوری آذربایجان اظهار داشت که ایران ابایی از بیان علنی منافع خود ندارد.
این نهاد دولت آذربایجان همچنین اعلام کرد که اظهار نظر رئیس جمهور ایران در مورد تغییر تعادل انرژی در حوزه دریای خزر، بدون شک به معنای افزایش نقش ایران در منطقه است.
از سوی دیگر مقامات ایرانی در حالی به صادرات گاز این میدان جدید اشاره کرده اند که توجهی به بازار مصرف گاز ندارند. منظور مقامات ایرانی احتمالا این بوده است که شرایط جدید، موقعیت را برای صدور حجم عظیمی از گاز ایران به اروپا فراهم کرده است. اما مقامات اروپایی اعلام کرده اند نیازی به استفاده از گاز ایران در خط لوله نابوکو نمی بینند.

https://ccsi.ir//vdci.wapct1au3bc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه