يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 19 May 2024
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۰۳:۱۵
کد مطلب : 2926
وزير خارجه تركيه تحريم‌هاي جديد كشورش را عليه سوريه اعلام كرد

وزير امور خارجه تركيه تحريم‌هاي جديد كشورش را عليه دمشق اعلام كرد. به گزارش انجمن دانشجويان خبرنگار ايسنا، به نقل از شبكه العربيه، احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه تركيه در سخناني با اعلام اينكه مقام‌هاي سوري آخرين فرصت را براي اجراي اصلاحات در كشور از دست دادند، گفت: ما تلاش‌هاي زيادي كرديم تا سوريه از وضعيت كنوني‌اش نجات يابد، اما متاسفانه سوريه آخرين فرصتي را كه از سوي اتحاديه عرب به اين كشور داده شده بود، از دست داد.
وي در ادامه افزود: ما ديدارهاي زيادي با مقامات سوري داشتيم و از آنها خواستيم تا هرچه زودتر در كشور اصلاحات لازم را انجام دهند و به دليل مواضع‌مان از سوي برخي طرف‌هاي بين‌المللي و داخلي سوريه مورد انتقاد شديد قرار گرفتيم. وي در ادامه با اشاره به تحريم‌هاي اقتصادي اتحاديه عرب عليه سوريه عنوان داشت كه تركيه نيز به نوبه خود تحريم‌هايي را عليه سوريه به اجرا مي‌گذارد كه از جمله آنها قطع كامل روابط با دولت كنوني سوريه است و تا زماني كه يك دولت دموكراتيك در اين كشور روي كار نيايد، تركيه روابط خود را با سوريه به حالت تعليق درمي‌آورد.
وي در ادامه افزود: هر مسئول سوري كه از سوي دادگاه‌هاي بين‌المللي مورد پيگرد قرار دارد، دارايي‌هايش در تركيه بلوكه مي‌شود و هر نوع داد وستد با دولت سوريه ممنوع است. وزير خارجه تركيه در ادامه افزود: هرگونه فروش اسلحه به سوريه ممنوع است و پرواز هواپيماهايي كه حامل اسلحه براي سوريه هستند، از فراز تركيه ممنوع است.
براساس اين تحريم‌ها همچنين هر نوع ارتباط و داد و ستد با بانك مركزي سوريه تحريم شده و فعاليت‌هاي اين بانك در تركيه به حال تعليق درآمده است. وزير امور خارجه تركيه در پايان با اعلام اينكه آنكارا در كنار ملت سوريه ايستاده است، اعلام كرد كه تحريم‌هاي اخير دولت سوريه را هدف قرار داده و هدف از آن اعمال فشار به ملت اين كشور نيست و اين تحريم‌ها به گونه‌اي برنامه‌ريزي شده كه كمترين تاثير را بر ملت سوريه بگذارد.
از سوي ديگر، عضو هيات هماهنگي گروه‌هاي تغيير ملي دموکراتيک و از مخالفان دولت سوريه، تشکيل جبهه ملي را براي مقابله با توطئه‌هاي خارجي عليه سوريه خواستار شد. احمد العسراوي چهارشنبه در مصاحبه با شبکه خبري العالم اظهار داشت: مقابله با دخالت‌هاي منطقه‌اي و توطئه‌اي که در چارچوب طرح اميرپاليستي ـ صهيونيستي عليه سوريه طراحي مي‌شود، مستلزم اين است که جبهه داخلي محکمي وجود داشته باشد که در آن شهروندان برابر باشند.
اين مخالف دولت سوريه در ادامه با وجود مخالفت مردم سوريه، از طرح اتحاديه عرب حمايت کرد و گفت: هدف از طرح عربي جلوگيري از بين‌المللي کردن بحران کنوني سوريه بود و از نظام خواسته شد با اين طرح و مضامين آن موافقت کند.
وي افزود: در پروتکل کميته نظارت براي ورود ناظران بين‌المللي به صحنه تلاش مي‌شود و در طرح عربي درخواست توقف خشونت، با خارج کردن نيروهاي امنيتي و ارتش از خيابان‌ها مطرح شده است.
العسراوي اظهار داشت: ادامه تلاش براي حل بحران سوريه مستلزم آزادي همه بازداشت‌شدگان اعتراضات يا محکومان سابق و اجازه برپايي تظاهرات مسالمت‌آميز و محافظت از تظاهرکنندگان است.
عضو هيات هماهنگي گروه‌هاي تغيير ملي دموکراتيک در سوريه گفت: رسانه‌هاي رسمي نيز بايد در راستاي برقراري آشتي ميان مردم و نظام حاکم گام بردارند و تظاهرکنندگان را از باندهاي مسلح متمايز کنند.
العسراوي خاطرنشان کرد: ترکيه يا ديگر کشورها هيچ تاثيري بر مخالفان سوريه به ويژه هيات هماهنگي ندارند. وي افزود: رسانه رسمي سوريه و هم‌پيمانان آن مخالفان ملي را ناديده مي‌گيرند.

https://ccsi.ir//vdca.unuk49noi5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه