جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : 28
گشايش نمايشگاه كتب خطي فارسي در ارمنستان

نماشگاه نسخ خطي فارسي و مينياتورهاي ايراني طي آييني در ايروان پايتخت ارمنستان افتتاح شد. اين نمايشگاه در محل موزه 'ماتناداران' داير است و در آيين افتتاح آن 'سيد علي سقائيان' سفير ايران در ارمنستان، رييس موزه ماتناداران، رايزن فرهنگي، اساتيد دانشگاه ها، فرهيختگان، دانشجويان و جمعي از علاقمندان به فرهنگ ايران زمين حضور داشتند. اين نمايشگاه با همكاري رايزني فرهنگي و موزه ماتناداران برپا شده و هر روز به غير از روزهاي تعطيل تا بيست و پنجم فروردين ماه ۱۳۹۰ شمسي براي بازديد علاقه مندان داير است. هم اكنون در موزه ماتناداران بيش از ۶۰۰ جلد نسخ خطي به زبان فارسي نگهداري مي شود.
'سيد علي سقائيان' سفير ايران در ارمنستان در آيين گشايش اين نمايشگاه گفت: باعث خوشحالي من و همكارانم است كه دومين نمايشگاه نسخ خطي فارسي را در موزه ماتناداران در آستانه فرا رسيدن نوروز ايراني برپا كرده ايم. وي افزود: اشتراكات فرهنگي و تاريخي تمدن بزرگ منطقه اي كه ما در آن بسر مي بريم يك رشته بسيار قوي است كه در جهان كنوني نمونه مثال زدني است.
وي اضافه كرد: مورخين، فلاسفه، متفكرين و رهبران مذهبي و تاريخي در قرون گذشته ميراث فرهنگي و امانتي را براي ما به يادگار گذاشته اند كه هم اكنون برخي از آنها در اين نمايشگاه براي ارائه موجود است. سفير كشورمان در ارمنستان اضافه كرد: همكاري و نزديكي ملت هاي ايران و ارمنستان باعث مي شود ما پيوندهاي عميق فرهنگي و تمدني موجود بين دو كشور را از طريق دروازه روشنايي كه كتابت و نوشتن است، تقويت كنيم.
'هراچيا تامرازيان' رييس موزه ماتناداران شهر ايروان نيز در اين آيين با ابراز خرسندي از برپايي نمايشگاه نسخ خطي فارسي و مينياتورهاي ايراني در اين مكان فرهنگي گفت: اين دومين بار است كه نسخ خطي و مينياتورهاي ايراني موجود در اين موزه را به صورت جداگانه به نمايش گذاشته ايم.
وي از همكاري رايزني فرهنگي سفارت ايران در ارمنستان براي برگزاري نمايشگاه تشكر كرد و افزود: اين نمايشگاه در ايام عيد نوروز و با هدف آشنايي ارامنه و ايرانيان با ميراث مكتوب گذشتگان برپا شده است. رييس موزه ماتناداران خاطرنشان كرد: نسخ خطي و مينياتورهاي اين نمايشگاه، از بهترين نمونه هاي ادبي و هنري تمدن بزرگ ايران محسوب مي شوند.

https://ccsi.ir//vdcfa.d0ww6dciig.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه