دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 6 May 2024
تاریخ انتشار :سه شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۲۷
کد مطلب : 2774

'دمیتری مدودیف' رییس جمهوری روسیه با اشاره به اقدام های پیشگیرانه كشورش در برابر پیشروی ناتو به سوی شرق در سال ۲۰۰۸ اعلام كرد: مسكو از حضور ناتو در مجاورت مرزهای خود نگران است.
به گزارش ایرنا، مدودیف روز دوشنبه در جمع افسران 'ارتش پنجاه و هشتم'، روسیه در شهر 'ولادی قفقاز' در جنوب روسیه گفت: اقدام های نظامی روسیه در مناقشه اوستیای جنوبی در تابستان ۲۰۰۸ در برابر ارتش گرجستان، از پیشروی ناتو به سوی شرق جلوگیری كرد.
وی اظهار داشت: در صورتی كه روسیه در تابستان ۲۰۰۸ اقدام قاطعانه ای در منطقه قفقاز به عمل نمی آورد، مرزهای ناتو بطور قابل توجهی گسترش می یافت.
وی افزود: اگر در سال ۲۰۰۸ تعلل می كردیم، وضعیت ژئوپلیتیكی دیگری به وجود می آمد و شماری از كشورهایی كه می خواستند بطور مصنوعی به عضویت سازمان پیمان آتلانتیك شمالی درآیند، در حال حاضر عضو این سازمان بودند.
مدودیف اظهار داشت: روسیه از حضور نیروهای این سازمان نظامی در مجاورت مرزهای خود كه موجب ناراحتی روسیه می باشد، نگران است. رییس جمهوری روسیه با بیان اینكه كشورش از رقابت مستقیم با ناتو دور شده است، افزود: در هر صورت باید این واقعیت را درك كرد كه درباره شماری از مسایل امنیتی میان روسیه و ناتو اختلاف وجود دارد.
'دمیتری راگوزین' نماینده روسیه در ناتو هم در این دیدار خاطرنشان كرد: محاسبات پیمان ناتو در سال ۲۰۰۸ غلط از آب در آمد، زیرا اعضای این سازمان انتظار اقدام های به موقع نظامی از سوی روسیه در منطقه قفقاز را نداشتند، اما در صورتی كه این اقدام ها صورت نمی گرفت، كشورهای اوكراین و گرجستان نیز به عضویت ناتو در می آمدند.
در مناقشه اوستیای جنوبی در تابستان سال ۲۰۰۸ میلادی، نیروهای نظامی گرجستان به این منطقه حمله كرده و با ورود نیروهای روسیه مجبور به عقب نشینی از آن شدند.
روسیه پس از این واقعه استقلال جمهوری های خودخوانده اوستیای جنوبی و آبخازیا را به رسمیت شناخت و با آنها روابط دیپلماتیك برقرار كرد.

https://ccsi.ir//vdcb.zb5urhbzaiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه