يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 19 May 2024
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۴:۴۴
کد مطلب : 2632

حجت الاسلام قاضی عسگر در دیدار با رئیس سازمان امور دیانت ترکیه بر ارتقای اقتصاد کشورهای اسلامی تأکید کرد و گفت: بازارهای مدینه و مکه در تسخیر کالاهای چینی درآمده‌اند لذا باید برای حضور اجناس تولید ایران و ترکیه و دیگر کشورهای اسلامی در بازارهای مدینه و مکه برنامه‌ریزی شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر در این دیدار با ابراز امیدواری نسبت به عملیاتی شدن تفاهم‌نامه بین بعثه مقام معظم رهبری و سازمان امور دیانت ترکیه، بر توسعه همکاری‌ها بین ایران و ترکیه تأکید کرد و گفت: لازم است بر روند اجرایی شدن مفاد تفاهم‌نامه نظارت داشته باشیم. همچنین اقداماتی برای عملیاتی شدن تولید فیلم‌های مستند در حوزه حج و آماده‌سازی مجموعه‌هایی در مورد اسرار و معارف حج توسط پژوهشکده حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری در دست اقدام است.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، مواضع دولت و مردم مسلمان ترکیه در زمینه فلسطین را مواضعی حکیمانه دانست و با اشاره به تحولاتی که در جهان اسلام رخ داده است، گفت: یکی از ظرفیت‌های حج، تصمیم‌گیری درباره سرنوشت مسلمانان است. چرا ما مسلمانان باید بنشینیم تا سازمان ملل بخواهد برایمان تصمیم‌گیری کند. با توجه به اینکه شهر مکه، "بلد امن" است چه خوب است که سالانه سران کشورهای اسلامی به مکه بیایند و مشکلات جهان اسلام را همین جا حل کنند.

سرپرست حجاج ایرانی در حالی که زمینه برای همکاری‌های مشترک بین ایران و ترکیه در حوزه‌هایی نظیر پزشکی حج و امور اجرایی در حج را مساعد ارزیابی کرد، از برقراری ارتباط نزدیک بین بعثه مقام معظم رهبری با بعثه حج تعدادی از کشورها طی دو سال گذشته خبر داد و گفت: همایش‌هایی نیز در کشورهای روسیه، پاکستان، تاجیکستان، الجزایر، تونس و تانزانیا برگزار کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر، یکی از ظرفیت‌های حج را رسیدگی به امور اقتصادی مسلمانان و کشورهای اسلامی دانست و گفت: سالانه ۱۰۰ هزار زائر در موسم حج و ۸۰۰ هزار زائر در ایام عمره از ایران وارد عربستان می‌شود. اگر هر حاجی ایرانی یک‌هزار دلار هزینه کند، در واقع حجاج ایرانی در سال حدود یک میلیارد دلار در عربستان خرید می‌کنند.

وی افزود: اگر کالاهایی که زائران ایرانی از عربستان خریداری می‌کنند همه از تولیدات کشورهای اسلامی باشند، این خرید ایرانیان در موسم حج و ایام عمره می‌تواند به اقتصاد کشورهای اسلامی نیز رونق دهد. این درحالیست که بازارهای مدینه و مکه در حال حاضر در تسخیر کالاهای چینی درآمده‌اند. لذا باید برای حضور اجناس تولید ایران و ترکیه و دیگر کشورهای اسلامی در بازارهای مدینه و مکه برنامه‌ریزی شود.

محمت گور مز رئیس سازمان امور دیانت ترکیه در این دیدار با اشاره به دوستی عمیق بین مردم ایران و ترکیه گفت: از دیرباز در این فکر بوده‌ام تا کتاب‌هایی که به زبان فارسی درباره اسرار حج نوشته شده به زبان ترکی ترجمه شود.

وی با بیان اینکه آثار مربوط به پیامبر (ص) و نزدیکان و صحابه ایشان نزد دو ملت ترکیه و ایران از ارزش والایی برخوردار است، گفت: نیاز است این ارزش والا را به یک فهم عمومی تبدیل کنیم.

https://ccsi.ir//vdce.x8wbjh8pw9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه