جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۹ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۰۷:۴۲
کد مطلب : 1884

انستیتوي جديد حفظ دست‌نوشته های قدیمی با حضور «سرژ سارگسیان» ريیس جمهوری ارمنستان در شهر ایروان، پایتخت این کشور تاسیس شد. به گزارش ایبنا به نقل از پایگاه خبری نوواستی ارمنستان؛ این انستیتو با عنوان «ماتیناداران» قرار است دست‌نوشته‌های باارزش و قدیمی ارمنی را حفظ ،مرمت و نگهداری كند.
سرژ سارگسیان در مراسم افتتاح این انستیتو گفت: ارامنه می‌توانند افتخار کنند که صاحب تاریخ بیش از ۱۶۰۰ ساله مکتوب هستند. «آکاب میگاپارت» و دیگر مشاهیر مشهور این سرزمین در دوره‌های مختلف دست به ابتکارهاي بی‌سابقه در عرصه طبع و نشر زدند و آثار فاخری را از خود به یادگار گذاشتند و بر ماست که امروز در پی حفظ و نگهداری این آثار تلاش به خرج دهیم.
ريیس جمهوری ارمنستان همچنین از خدمات کارمندان عرصه چاپ و نشر این کشور که به گفته او در سال‌های گذشته با حقوق اندک در حفظ این آثار کوشا بوده‌اند قدردانی كرد و اطمینان داد آنها راه گذشتگان خود را ادامه می‌دهند.
گفتنی است انستیتو حفظ و نگهداری دست‌نوشته های قدیمی بر اساس طرح «آرتور مسچیان» معمار مشهور ارمنی ساخته شده و به جدیدترین تجهیزات مدرن ضد حریق و حرارت مساعد حفظ کتاب مجهز شده است. اين انستیتو كه از سال ۱۹۵۷ تاسیس شده، دست‌نوشته‌هايی در زمینه تاریخ، ادبیات، پزشکی، جغرافیا، صرف و نحو، حقوق و... را به زبان‌های ارمنی، فارسی، عربی، یونانی، آسوری، لاتین، هندی، ژاپنی و دیگر زبان ها نگه‌داري مي‌كند. این مرکز اكنون بیش از ۱۸ هزار دست‌نوشته را نگهداری می‌كند و سالانه بر تعداد این آثار به میزان ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سند افزوده می‌شود.

https://ccsi.ir//vdcc.4qsa2bq40la82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه