دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 20 May 2024
تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : 1710

رئيس‌جمهور روز دوشنبه در حالي براي هشتمين بار راهي نيويورك مي‌شود تا در مجمع عمومي سازمان ملل سخنراني كند كه برخي منابع روسي از طرح دولت اين كشور براي ترتيب دادن يك نشست سه‌جانبه در حاشيه مجمع عمومي ميان ايران، روسيه و امريكا خبر مي‌دهند.

به گزارش رجانيوز، در عين حال، قطع رابطه ۳۲ ساله ایران با امریکا برخی از کشورها را که تخصص جدی خود را در واسطه‌گری تعریف کرده‌اند، به طمع انداخته تا از ظرفیت این حضور سالیانه رئيس‌جمهور ايران برای برقراری مجدد رابطه ایران و امریکا بهره برداری کرده و عواید این واسطه‌گری سیاسی را نیز به حساب خود واریز کنند.

در اين زمينه برخي منابع روسي خبر مي‌دهند دولت روسیه که در زمره همين كشورهاي متمايل به سود بردن از واسطه‌گري و بازي با برگ ايران است، در نظر دارد پیشنهاد برگزاری یک نشست سه جانبه را در حاشیه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد ميان نمايندگان ایران، روسیه و امریکا ارائه دهد تا سند آب کردن یخ‌های رابطه ایران و امریکا را هم به نام خود زده باشد.

در عين حال، به نظر می‌رسد با وجودي كه موافقت ايران با برگزاري اين نشست منتفي است، اما وجود تمایلات در بخشی از مجموعه دولت دهم برای برقراری رابطه با امریکا در طراحی این برنامه از سوی روسیه بی‌تاثیر نبوده باشد.

تلاش برای جوش دادن روابط ایران و امریکا در شرایطی از سوی روسیه دنبال می‌شود که امریکا در دوره سه ساله ریاست جمهوری اوباما بر این کشور و بر خلاف شعارهای پر رنگ وی برای تغییر سیاست امریکا در قبال ایران، نه تنها این سیاست‌ها را تغییر نداده بلکه با طراحی تحریم‌های جدید، رویکردی به مراتب ستيزه‌جويانه‌تر از خود نسبت به كشورمان به نمایش گذاشته است.

اين در حالي است كه رهبر معظم انقلاب نیز تنها شرط برقراری گفت‌وگو با امریکا را تغییر نسبت گرگ و میش میان ایران و امریکا و جبران اشتباه‌هاي گذشته از سوی دولت اين كشور قلمداد کرده‌اند.

ايشان در سخنرانی سالیانه خود در حرم مطهر رضوی علیه‌السلام در زمان دبیری علي لاريجاني در شورای عالی امنیت ملی و هم‌زمان با مطرح شدن ماجرای مذاکره با طرف امریکایی در عراق پیرامون امنیت عراق در سال ۱۳۸۵ با يادآوري موضوع مذاکره با امریکا فرمودند: «ما از اول اعلان كرديم و الان هم اعلان مى‌كنيم، در هيچ يك از مسائل مورد اختلاف خودمان با امريكا، ما با امريكا مذاكره نمى‌كنيم. دليل آن هم يك امر واضحى است؛ دليل اين است كه مذاكره براى امريكاييها يك ابزارى است براى تحميل خواسته‌هاى خودشان به طرف مذاكره. مذاكره مفهوم واقعى خودش را در مذاكرات امريكا با طرفهاى خودش ندارد و از دست داده است. مذاكره براى چيست؟ وقتى دو دوست در يك مسئله‌ى مورد اختلاف با هم مذاكره مى‌كنند، اين براى اين است كه هر كدام از نقطه‌اى كه قرار دارند، حركت كنند و به يك نقطه‌ى مورد توافق برسند. امريكا مذاكره را به اين معنا نمى‌داند. آنها مذاكره را وسيله‌اى براى تحميل خواسته‌هاى خودشان قرار مى‌دهند؛ براى وارد آوردن فشار. بنابراين مذاكره با امريكا در همه‌ى مسائل معنا ندارد.

آن چيزى كه اين روزها مطرح شده، درباره‌ى مسئله‌ى امنيت عراق است. مسئولين امريكايى - چه در عراق، چه در بيرون عراق - از مسئولين ما درخواستهاى پى در پى و مكررى كردند و اينها هم اول اعتنايى نكردند؛ بعد براى اينكه شايد براى جلوگيرى از ناامنى‌هاى فاجعه‌بارِ ملت مظلوم عراق اين كار لازم باشد، گفتند در اين مسئله ما حرفى نداريم كه نظرات خودمان را به طرف امريكايى منتقل كنيم. آن نظرات چيست؟ آن نظرات تفهيم اين نكته به امريكاييهاست كه آنها بايد دست از سر عراق بردارند تا ملت عراق خودشان كشورشان را اداره كنند؛ دست از تحريك قوميتها بايد بردارند تا عراق روى امنيت را ببيند. ملت عراق مى‌تواند كشورش را اداره كند؛ امنيت را هم مى‌تواند تأمين كند. پشت سر ناامنى‌هاى موجود عراق، قرائن فراوانى وجود دارد كه دست سرويسهاى جاسوسى قرار دارد؛ يا سرويسهاى جاسوسى انگليس يا امريكا يا اسرائيل. اين تأمين امنيت براى مردم عراق، براى ما يك انگيزه‌اى شد.

امريكايي‌ها در همين قضيه هم روح سلطه‌جويى و زياده‌طلبى و دروغگويى خودشان را نشان دادند. اين‌طور وانمود كردند كه گويا ايران مى‌خواهد در مسائل گوناگون خود با امريكا مذاكره كند. تعبيرات بسيار نامناسب و زشتى را هم به كار بردند؛ بعضى از مسئولين امريكايى بر اثر همان خوى تكبر و دروغگويى، حتى گفتند اين به منزله‌ى احضار مسئول ايرانى است. من عرض مى‌كنم، دولت امريكا غلط مى‌كند كه مسئول ايرانى را احضار كند. مسئولين ذى‌ربط كشور ما اگر مى‌توانند با هدف تفهيم و حالى كردن به امريكاييها در قضيه‌ى عراق، مطلبى را به آنها منتقل كنند، مانعى ندارد؛ اما اگر مذاكره به معناى اين است كه يك عرصه‌اى باز شود براى اينكه طرف زورگو و پُررو و مكّار با اتكاى به زور بخواهد حرفهاى خودش را به طرف تحميل كند، اين مثل بقيه‌ى موارد، همچنان كه اعلام كرديم، ممنوع خواهد بود. عزت، ايستادگى و مقاومت ملت ما مايه‌ى اقتدار و پيشرفت كشور ماست؛ اين را نمى‌شود با توهمات مخدوش كرد.»

به نظر می‌رسد در شرایطی که امریکا به شدت در گرداب قیام‌های مردمی در منطقه در حال دست و پا زدن است و بسیاری از تحلیلگران غربی پیروز نهایی خاورمیانه جدید را جریان مقاومت می‌دانند، امریکا خود را ناچار به مذاکره با ایران دیده است و تلاش جدید روسیه برای جوش دادن این مذاکره برای نجات امریکا از گردابی است که به‌زودی امریکا را در منطقه فروخواهد بلعید.

https://ccsi.ir//vdca.6n6k49n0w5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه