دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 6 May 2024
تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۲
کد مطلب : 14287
یک کارشناس مسایل ترکیه درباره عوامل شکست کودتا در ترکیه تصریح کرد: آگاهی مردم، محبوبیت اردوغان، عدم انسجام ارتش از جمله عواملی است که سبب شکست کودتا شد.
قائم‌مقامی: اگر شبکه‌های مجازی نبودند، کودتای ترکیه موفق می‌شد
علی قائم‌مقامی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در خصوص کودتا علیه دولت اردوغان توضیح داد: این کودتا کودتای خونینی است که در گذشته (سپتامبر۱۹۸۰ و ۱۹۹۷) بی سابقه بوده است؛ به این معنی که هواپیماهای نظامی و اف ۱۶ در شهر مانور نداشتند و به سمت مردم شلیک نمی کردند اما در کودتای شب گذشته بسیاری از مراکز مانند مرکز پلیس در آنکارا یا پارلمان را بمباران کردند در حالیکه در گذشته به شکل متمرکز عمل کردند و دولت را به استعفا مجبور کردند.
او با اشاره به اینکه کودتا ناموفق بود تصریح کرد: ویژگی بعدی کودتای جولای ۲۰۱۶ این است که مردم به سرعت وارد صحنه شدند و در مقابل کودتاچی ها ایستادند. البته در داخل ارتش هم یک دو گانگی وجود دارد. می توان از اخبار این برداشت را داشت که کودتا پس لرزه هایی توسط باند کودتا هم داشته باشد. عده ای از کودتاچیان برخی از نیروهای بازنشسته و در حال خدمت ارتش هستند و با عنوان شورای صلح اقداماتی را علیه اردوغان برنامه ریزی کردند؛ اما ارتش به دلیل عدم اتحاد نتوانست در این کودتا موفق باشد.
این کارشناس مسایل ترکیه درباره واکنش رسانه توضیح داد: در ساعت های اولیه در کانال خبری خبر ترک اعلام کردند که حزب “جمهوری خلق” به دنبال کودتاست اما رهبر حزب جمهوری خلق ها اعلام کرد ما حامی دموکراسی هستیم و مردم از کودتاهای گذشته آسیب جدی دیدند. از طرف دیگر هم حزب “دموکراتیک خلق ها” هم به ایجاد صلح ملی در ترکیه تاکید کرد و مخالفت خود را با شکل گیری جنگ داخلی در ترکیه ابراز کرد.
احزاب مختلف در ترکیه با اتحاد مقابل کودتاگران ایستادند
قائم مقامی ادامه داد: حزب حرکت ملی گرا (پان ترک ها) هم حمایت خود را از اردوغان اعلام کردند و گفتند که در مقابل کودتا ایستادگی می کنند. از سوی دیگر با چنین واکنش هایی از سمت احزاب مختلف، اظهارات اردوغان در مورد اینکه احزاب از فتح الله گولن حمایت می کنند نقش بر آب شد. برای اولین بار است که حزب حاکم و احزاب دیگر با اتحاد در مقابل کودتاگران ایستادند.
او خاطر نشان کرد: ضعف اطلاعاتی سبب شد که گروهی از ارتش وارد آنکارا و استانبول شوند و اماکن مهم در این دو شهر را به تصرف خودشان در آورند.
این کارشناس مسایل بین الملل کودتا را سناریوی از پیش تعیین شده ندانست و گفت: به نظر من این توطئه رجب طیب اردوغان نیست. اردوغان ناچار شد از طریق شبکه های مجازی پیغام خودش را به مردم برساند؛ این در حالیست که دولت اردوغان شبکه های مجازی را فیلتر می کرد و همین شبکه ها ضدکودتا عمل کردند و عبدالله گل، وزیر دفاع و ییلدیریم هم پیغام های خود را از طریق شبکه های اجتماعی به گوش مردم رساندند.
اینترنت و شبکه های مجازی به کمک اردوغان آمدند
او با بیان اینکه شبکه های اجتماعی بسیار تاثیر گذار هستند، افزود: ترکیه کشور حساسی است و دوباره احتمال چنین اقداماتی وجود دارد، اگر مقرهای دولتی را بگیرند و برنامه های شبکه های تلویزیونی قطع شوند می توانند از این شبکه های اجتماعی برای رساندن پیام خودشان استفاده کنند. اردوغان هم که به شدت با شبکه های مجازی مخالف بود و آنها را سرکوب می کرد اما با استفاده از آنها توانست پیام خود را به مردم برساند. بنابراین اینترنت و شبکه های مجازی به کمک اردوغان آمدند اگر شبکه های مجازی نبودند، کودتا موفق می شد.
قائم مقامی درخصوص عوامل شکست کودتا اظهار کرد: آگاهی مردم، محبوبیت اردوغان، عدم انسجام ارتش از جمله عواملی است که سبب شکست کودتا شد. پلیس ترکیه تقریبا در اختیار اردوغان قرار دارد، ارتش ترکیه دچار دوگانگی است، از طرف دیگر هم سربازان مردم را مورد هدف قرار ندادند مگر اینکه گروه های محدود و خاص. البته مردم هم از همان ساعت های اولیه کودتا در شهرهای بزرگ مانند آنکارا، ازمیر و استانبول به خیابان ها آمدند. علت اصلی شکست کودتا هم اطلاع رسانی توسط شبکه های مجازی است.
این کارشناس مسایل ترکیه تصریح کرد: البته کشورهای دیگر هم مانند آمریکا، ایران و اتحادیه اروپا از این کودتا حمایت نکردند شرایط منطقه هم چنین اجازه ای را نمی دهد که کشورها بخواهند از کودتا حمایت کنند؛ اما در موارد گذشته آمریکا به صورت تلویحی یا مستقیما حمایت می کرد.
او در پایان تاکید کرد: اسراییل تمایلی ندارد که اردوغان حکومت کند و علاقه دارد تا نیروهای وابسته تر قدرت را در دست داشته باشند. اسراییل نه تنها در ترکیه خواستار تنش و بی ثباتی است بلکه تلاش می کند تا منطقه را بیش از گذشته نا امن کند. در این کودتا می توان نفوذ موساد با همکاری گروه فتح الله گولن را شاهد بود. چون فتح الله گولن با گروه های میلیتاریستی و لابی های صهیونیستی در آمریکا و اسراییل ارتباط نزدیکی دارد و دشمنی با تشیع و ایران را دنبال می کند.


منبع: شفقنا
https://ccsi.ir//vdcbz5b8.rhbawpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه