سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 30 Apr 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب : 12129
دکتر کولایی در گفتگو با پانا: مناقشه سوریه به سادگی پایان نمی یابد/حضور نظامی روسها درعراق محتمل است
الهه کولایی استاد روسیه شناس دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار سیاسی پانا، درباره حضور نظامی روسیه در سوریه عنوان کرد: چند سال پس از فروپاشی شوروی، روسیه به سرعت سیاست کم توجهی به منطقه خاورمیانه را تغییر داد و حضور خود در خاورمیانه را بازسازی کرد.
وی ادامه داد: با توجه به گسترش نفوذ آمریکا در منطقه، تحولات مصر، تونس و لیبی و رخدادهای اوکراین و شبه جزیره کریمه، روسیه به دنبال فعال تر کردن سیاست های خود در خاورمیانه است. حضور نظامی روسیه در سوریه برای از بین بردن گروه های تکفیری هم برای به نمایش گذاشتن قدرت و تامین منافع خود و وارد شدن به بازی قدرت است.
وی عنوان کرد: البته روس ها تجربه افغانستان را از یاد نبرده اند و سناریوی شکست خورده خود در افغانستان را تکرار نخواهند کرد. در این رویارویی روسیه به دنبال همکاری و رقابت با آمریکاست.
کولایی ادامه داد: روسیه همزمان با بمباران مواضع داعش
در سوریه، وارد مذاکرات چندجانبه برای حل بحران سوریه شده و به دنبال وارد کردن بازیگرانی تاثیرگذار در این عرصه است، اما آنچه مسلم است، روس ها مایل نیستند که پایگاه خود در سوریه را در معرض خطر ببینند و درپی حفظ آن هستند.
وی با تاکید بر این که روسیه با ورود به جنگ در سوریه در پی تهیه کارت برای بازی های منطقه ای و فرامنطقه ای خود است، عنوان کرد: روس ها می خواهند به آمریکایی ها بقبولانند که باید به علایق روس ها توجه کنند. با توجه به شرایط فعلی و تعدد بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای و این که چقدر این کشورها مایل به حل بحران سوریه هستند، به نظر نمی رسد به این زودی شاهد پایان این بازی باشیم.
استاد روسیه شناس دانشگاه تهران با تاکید بر این که به آسانی نمی توان ریشه گروه های تکفیری را در سوریه خشکاند، تصریح کرد: همان طور که بوش نتوانست با حمله به افغانستان طالبان را از بین ببرد، روس ها هم نخواهند توانست حتی با پیاده کردن نیروهای زمینی در سوریه ریشه گروه های تکفیری را به این سادگی بخشکانند.
کولایی عملیات نظامی روس ها در عراق را نیز محتمل دانست و گفت: قدرت های دخیل در حل بحران منطقه منافع مختلفی دارند که امیدوارم ایران نقش خود را متناسب با منافع ملی ما ایفا کند.
https://ccsi.ir//vdceoz8z.jh8wwi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه