شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 18 May 2024
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۰
کد مطلب : 12042
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، امروز اولین جلسه اعضای پارلمان جدید قرقیزستان به ریاست «انور ارتیک‌اف» نماینده ارشد ششمین دوره پارلمان برگزار شد.

مطابق با ماده هشتم قانون قرقیزستان، «روند برگزاری اجلاس پارلمان» با اجرای مراسم رسمی تصویب و نمایندگان با ادای سوگند در صحن علنی کار خود را آغاز می‌کنند.

در نخستین جلسه دور جدید پارلمان قرقیزستان «تویغون‌علی عبدالرحیم‌اف» رئیس کمیسیون مرکزی انتخاباتی قرقیزستان با اهدای نشان‌ نمایندگان به اعضای مجلس جدید، اظهار داشت: اعضای مجلس جدید باید جهت انجام اقدامات پربار برای منفعت کشور و مردم قرقیزستان تلاش کنند.

براساس قانون اساسی قرقیزستان، پس از ۱۵ روز از اتمام دوره قبلی پارلمان در اولین نشست مجلس جدید، حزبی که بیش از نصف آراء را به دست آورده و یا در غیر این صورت حزبی که بیشترین رأی را آورده در ائتلاف با احزاب دیگر،
نامزدی را برای تصدی مقام نخست وزیری معرفی خواهد کرد.

در ادامه نامزد برگزیده برنامه کاری و ترکیب جدید دولت را به پارلمان معرفی خواهد کرد و سپس رئیس جمهور قرقیزستان در مدت ۳ روز فرمان انتصاب سمت نخست وزیری و دولت جدید را صادر خواهد کرد.

روز گذشته کمیسیون مرکزی انتخابات قرقیزستان ۱۲۰ نامزد را به عنوان نمایندگان پارلمان جدید معرفی کرد: حزب «سوسیال دموکرات» ۳۸ کرسی، حزب «ریسپوبلیکا- آتاژورت» ۲۸ کرسی، حزب «قرقیزستان» ۱۸ نماینده، حزب «انوگو پراگرس» ۱۳ کرسی، حزب «بیربال» ۱۲ و حزب «آتامکن» ۱۱ کرسی را در مجلس به خود اختصاص دادند.

پیش‌بینی می‌شود که ائتلاف اکثریت پارلمان قرقیزستان از ۴ حزب تشکیل شود که در این رابطه حزب «سوسیال دموکرات» از طریق نهاد ریاست جمهوری قرقیزستان حق تشکیل ائتلاف پارلمانی را برعهده می‌گیرد.

به نظر می‌رسد که احزاب‌ «سوسیال دموکرات»، «آتامکن»، «قرقیزستان» و «انوگو پراگرس» در ائتلاف اکثریت و احزاب‌ «ریسپولیکا- آتاژورت» و «بیربال» به صورت جداگانه خواهند بود ضمن آنکه «اصیل‌بیک ژن‌بیک‌اف» رئیس قبلی پارلمان نیز سمت خود را حفظ خواهد کرد. https://ccsi.ir//vdciruaz.t1ar52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه