پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
تاریخ انتشار :شنبه ۵ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب : 2853
راهکار ترکیه برای سکولاریزه کردن انقلاب‌های منطقه همان نسخه غرب است

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: برخی با سقوط دیکتاتورها در منطقه از تکثر گرایی و سکولاریزم سخن به میان آوردند. آنها دین را فقط در عرصه عمومی در نظر می گیرند و در عرصه سیاست وارد نمی‌دانند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامرضا بهروز لک، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در نشست علمی که به همت انجمن مطالعات سیاسی حوزه در ساختمان این انجمن برگزار شد، به بررسی زمینه های مذهبی ـ سیاسی تحولات اخیر در جهان اسلام اشاره کرد و ابراز داشت: نخستین محور مورد بحث، عوامل و زمینه های این تحولات است.
حجت الاسلام بهروز لک با بیان اینکه در گذشته الگوی غربی مورد توجه کشورهای اسلامی قرار داشت، عنوان کرد: به تدریج با ضعف گفتمان غرب، اسلام گرایان توانستند گفتمان خود را به جهان عرضه کنند.
وی خاطرنشان کرد: این تحولات هرچند دیر هنگام بود و سابقه ای در کشورهای عربی که دولتی اسلامی در آن شکل گرفته باشد وجود نداشت و این مساله کار را برای این جنبش ها سخت می کرد ولی به هر حال به وقوع پیوست.

این استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: البته انقلاب جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر مذهب تشیع و نقش پر رنگ مرجعیت دینی توانسته بود مدلی از یک انقلاب موفق را ارایه دهد که در شکل گیری تحولات منطقه نیز موثر بود.
وی دومین عامل در بیداری فراگیر منطقه را بحث رسانه و اطلاع رسانی دانست و اظهار کرد: در جهان امروز کوچکترین اتفاق از دید رسانه ها مخفی نمی‌ماند همانطور که انعکاس خود سوزی یک جوان تونسی سبب شعله ور شدن این تحولات شد.
حجت الاسلام بهروز لک عنوان کرد: تضاد درون لیبرالیسم غربی که شعار آزادی و برابری را سر می دهد اما در عمل خلاف آن عمل می کند نوعی دوگانگی را ایجاد می کند که فضای اعتراض را به دنبال خواهد داشت. وی در ادامه هویت و چیستی بیداری در منطقه را مورد بررسی قرار داد و به نقش ایران در این زمینه اشاره کرد و افزود: کشورهای منطقه در گذشته سرپناهی به نام غرب داشتند، اما امروز نمی توانند به آنها اعتماد کنند و دنبال گزینه های دیگری هستند که در این راه انقلاب ایران که بدون وابستگی به غرب و مستقل عمل می کند را الگوی مناسبی برای خود می دانند.
این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: غرب سعی دارد تحولات منطقه و بیداری اسلامی را کنترل کند برای همین ظرفیت های درونی و فکری جهان عرب را رصد می کند. همچنین حکومت سنی با شیوه ای جدید در این کشورها مطرح می شود که از آسیب های این تحولات است.
وی هم سویی ترکیه با غرب را در این تحولات مورد اشاره قرار داد و ابراز کرد: ترکیه به ابزاری برای غرب تبدیل شده است و اردوغان به مصر پیشنهاد می کند حکومت لائیک را انتخاب کنند که این همان نسخه ای است که غربی ها برای کشورهای اسلامی تجویز می کنند.
این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: برخی با سقوط دیکتاتورها در منطقه از تکثر گرایی و سکولاریزم سخن به میان آوردند. آنها دین را فقط در عرصه عمومی در نظر می گیرند و در عرصه سیاست وارد نمی‌دانند.

https://ccsi.ir//vdcj.ie8fuqeotsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه