پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
تاریخ انتشار :جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : 8515
شامگاه دوشنبه ۱۸ فروردین ماه، شامگاهی دل‌انگیز و به یادماندنی برای علاقمندان فرهنگ و هنر ایران در قلب مسکو رقم خورد.
در مراسم «نوروز با مولانا» که با حضور شماری از دیپلمات‌ها و شخصیت‌های فرهنگی و ادبی مسکو در محل سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد، اشعار و اندیشه های مولانا جلال الدین بلخی در قالب دکلمه، سخنرانی، موسیقی و آواز، دقایقی سرشار از معنویت و آمیخته با عطر عرفان و اندیشه های ناب ایرانی را برای حضار رقم زد.

سید حسین طباطبایی، سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو در آغاز این برنامه پس از خیر مقدم به شرکت‌کنندگان در این مراسم، شخصیت‌های فرهنگی و نمایندگان فرهنگی سفارتخانه‌های خارجی مقیم مسکو، حضور دولتمند خالوف، فلک سرای بزرگ پارسی زبان و هنرمند مردمی تاجیکستان که اغلب آثار خود را با غزل ها و سروده های مولانا پدید آورده است، در این ایام که همچنان مقارن با نوروز و بهار است، را بهانه ای برای این نشست و برنامه خواند و در ادامه به دکلمه دو غزل از مولانا که با نوای نی همراه شد پرداخت.

دکتر مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه در ادامه برنامه با تشکر از رایزنی فرهنگی و خیرمقدم به شخصیت‌های فرهنگی حاضر در جلسه، نکاتی را در خصوص آموزه های مولانا و رمز و راز جاودانگی آثار او را بیان داشت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، مولانا جلال الدین را منادی گفتگوی فرهنگ ها، تمدن ها و ادیان دانست و پیام و سخن او را برای انسان امروز گرفتار در چنبره مدرنیسم، جذاب و سازنده خواند.

پس از سخنرانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، استاد دولتمند خالوف، هنرمند بزرگ پارسی زبا ، همراه با گروه نوازندگان، به اجرای زیبا و دلنشین قطعات معروف و مشهور خود پرداخت.

اجرای استادانه ای هنرمند شهیر پارسی زبان، با استقبال چشمگیر حاضران در مجلس مواجه گردید و دقایقی سرشار از عطر معنویت اسلامی و نواهای گرم موسیقی سنتی شرقی را در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو پدید آورد.

مراسم به یادماندنی نوروز با مولانا در مسکو با صرف شام ایرانی پایان پذیرفت. 

در برنامه نوروز با مولانا، شماری از دیپلمات های خارجی از جمله رایزن فرهنگی جمهوری آذربایجان، وابسته فرهنگی تاجیکستان، رایزن فرهنگی ارمنستان، رایزن فرهنگی عرا ، نماینده فرهنگی جمهوری اوستیا و جمعی از شخصیت های فرهنگی و ادبی روسیه از قبیل معاون انستیتو ادبیات ماکسیم گورکی، معاون کتابخانه ادبیات خارجی، معاون انستیتو سولژنیتسین، معاون انستیتو حقوق تطبیقی، مدیر اسناد و آرشیو وزارت امور خارجه روسیه، نماینده شورای مفتیان روسیه، نماینده جامعه تالشی‌های مسکو و جمعی از ایران شناسان و فعالان فرهنگی و هنری دیگر روس حضور داشتند. 


منبع: وبسايت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران - مسكو
https://ccsi.ir//vdca.6nak49nmm5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه