چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 1 May 2024
تاریخ انتشار :جمعه ۳۰ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۳۶
کد مطلب : 25176
تاليف ريچارد ساكوا

كتاب روسيه در برابر ديگران؛ بحران نظم جهاني پس از جنگ سرد

ترجمه: دكتر شيوا علي‌زاده، استاديار دانشگاه تهران و دكتر حميدرضا عزيزي
به گزارش بنياد مطالعات قفقاز، ترجمه كتاب «روسيه در برابر ديگران؛ بحران نظم جهاني پس از جنگ سرد» در سال 1402 توسط موسسه انتشارات دانشگاه تهران با همكاري مركز مطالعات اوراسياي مركزي در 11 فصل و 354 صفحه با ترجمه روان و تخصصي دكتر شيوا علي‌زاده، استاديار دانشگاه تهران و دكتر حميدرضا عزيزي منتشر شده است.
ترجمه كتاب با مقدمه اختصاصي نويسنده كتاب به ترجمه فارسي آغاز مي‌شود سپس در 11 فصل و يك جمع‌بندي جامع به اتمام مي‌رسد. با اينكه نويسنده اين كتاب را در سال 2017 و قبل از آغاز جنگ اوكراين به رشته تحرير درآورده است اما با توجه به تسلط و آگاهي نويسنده به موضوع مورد بررسي و نگاه تئوريك به موضوع مورد مطالعه، از اتقان لازم جهت تحليل تحولات جاري در نظام بين‌الملل را دارد. نويسنده در مقدمه اختصاصي براي ترجمه فارسي كتاب مي‌نويسد «در مدتي كه از نخستين چاپ اين كتاب به انگليسي در سال 2017 گذشته است، روابط بين‌الملل حتي چالش برانگيزتر هم شده است. جهان يك پاندمي را كه نظير آن در يك سده گذشته تجربه نشده بود، از سرگذرانده است. اينك جهان در حال وارد شدن به دوران خطرناك از تقابل قدرتهاي بزرگ است. رويارويي و منازعه در سطح جهان، رويه‌هاي جنگ سرد را تقويت كرده است....خطوط مقدم در اين كشمكش بيشمارند. در حال حاضر فعال‌ترين جبهه اوكراين است. عواملي كه جنگ اوكراين را رقم زدند در اين كتاب توصيف شده‌اند.
 نويسنده هر چند با نگاه انتقادي به رويكرد غرب در برابر روسيه مي‌پردازد ولي چهارچوب نظري تحليل‌اش به فراتر از ليبراليسم و صلح ليبرالي نمي‌رود و از دل ليبراليسم سعي در اصلاح رويكردهاي جنگ طلبانه و يكجانبه غرب در برابر روسيه مي‌پردازد. در اين مسير دو گانه‌هاي مختلف بعد از جنگ سرد از جمله رويكرد توسعه‌طلبانه غرب در برابر رويكرد تحول‌خواه روسيه، ايده اروپاي فراگير و آزاد غرب را در برابر ايده خانه مشترك اروپايي روسيه، جامعه آتلانتيكي گسترش يافته غرب در برابر غرب بزرگ مد نظر روسيه، وحدت بر محور توجيه هنجارهاي انقلاب‌هاي ضدكمونيستي غرب در برابر تفكر سياسي جديد روسيه كه از دوران گورباچف شكل گرفته بود، حقوق بشر و دموكراسي و ادغام روسيه در نظم ليبرال محور در برابر ايده وحدت روسيه با غرب در عين حفظ تكثر و تنوع مطرح مي‌كند. با اين حال تقابل با رهبري هژمونيك آمريكا به قوت خودباقي مي‌ماند و به باور روسيه، مشت آهنين ساختار قدرت آتلانتيكي در دستكش مخملين نظم ليبرالي مخفي شده بود. نويسنده از طرح اين دوگانه‌ها و مفاهيم در پي ارائه اين ائده است كه روسيه از دوران گورباچف تا سال 2012 دنبال تقابل با غرب نبوده بلكه در پي همراهي و همگرايي با غرب از موضع برابر با حفظ مولفه‌هاي اساسي فرهنگي و سياسي خود بوده است به عبارتي ديگر روسيه همواره در تقلاي تدوين و پافشاري بر ديدگاه خاص خود نسبت به سياست جهاني و جايگاهش در نظام بين‌الملل تمركز دارد. ولي اين غرب بود كه با تلاش جهت جذب روسيه در نظم ليبرال و رويكرد توسعه‌طلبانه، روسيه را در مسير تقابل با غرب از سال 2012 به بعد قرار مي‌دهند.
ريچارد ساكوا در كتابش، داستان كاملي از همكاري‌ها و اشتراك‌ها و اختلاف‌ها و تنش‌هاي بين روسيه و به اصطلاح خود او، «ديگران» را از آغاز دهه 1990 تا سال 2017 ترسيم مي‌كند. او هم به ادراك‌ها و ذهنيت‌هاي دو طرف مي‌پردازد و هم تحليل خود را به داده‌هاي جزئي و آمار و ارقام مجهز مي‌كند. در نهايت نويسنده در مقدمه كتاب عنوان مي‌كند «هدف بنيادين در اين كتاب تشريح اين موضوع است كه چگونه اروپا و جهان، بعد از جنگ سرد چرخه باطلي را طي كرد و بار ديگر به نقطه آغازين، يعني وضعيت تقابل و مرزهاي جديد جدايي رسيد.
مطالعه اين كتاب براي دانشجويان و پژوهشگران و استادان حوزه‌هاي علوم سياسي، روابط بين‌المل، مطالعات منطقه‌اي، تاريخ و ژئوپليتيك و همچنين كارگزاران دستگاه ديپلماسي مفيد است. سه دهه پس از فروپاشي اتحاد شوروي، اين كتاب از آثاري است كه مي‌تواند به يافتن ابزاري براي تحليل بن‌بست پديد آمده در روابط روسيه و غرب كمك كند.
ريچارد ساكوا، استاد سياست روسيه و اروپا در دانشگاه كنت در كانتربري، پژوهشگر ارشد در دانشگاه پژوهش‌هاي ملي، دانشكده عالي اقتصاد در مسكو و استاد افتخاري در دانشگاه علوم سياسي در دانشگاه دولتي مسكو است.
جهت تهيه كتاب مي‌توانيد با شماره تلفن موسسه انتشارات دانشگاه تهران (88338712) تماس حاصل فرماييد.
 
 
 
https://ccsi.ir//vdcai6nu.49nm015kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه