مدیرعامل راهآهن جمهوری آذربایجان با بیان اینکه کریدور شمال - جنوب در اقتصاد منطقه تأثیرگذار گفت: باید موانع پیش روی آن با جدیت برطرف شود
موانع پیش روی خط ریلی کریدور شمال و جنوب برطرف شود
8 فروردين 1397 ساعت 1:31
مدیرعامل راهآهن جمهوری آذربایجان با بیان اینکه کریدور شمال - جنوب در اقتصاد منطقه تأثیرگذار گفت: باید موانع پیش روی آن با جدیت برطرف شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، جاوید قربان اف، مدیرعامل راهآهن جمهوری آذربایجان در آیین افتتاح رسمی راه آه بین المللی آستارا – آستارا که ظهر امروز( 7 فروردین) در محل بارانداز این خط ریلی برگزار شد، اظهارکرد: این خط ریلی به خواست خدا اکنون به ثمر نشسته است.
وی افزود: روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان همواره در دیدارهایی که با هم داشتند این خط ریلی را با جدیت دنبال میکردند.
مدیر عامل راه آهن جمهوری آذربایجان با بیان اینکه شرط تکمیل کریدور شمال - جنوب اتصال خطوط ریلی آستارا- آستارا به خطوط ریلی قزوین- رشت است، تصریح کرد: کریدور شمال - جنوب در اقتصاد منطقه به ویژه اقتصاد کشورهای جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران تأثیرگذار بوده و باید موانع پیش روی آن برطرف شود.
قربان اف گفت: کریدور شمالجنوب کشورهای روسیه، شمال اروپا و جمهوری آذربایجان را به واسطه ایران به آبهای خلیجفارس و کشورهای آسیای جنوبشرقی متصل میکند.
به گزارش شبستان،پروژه عملیات اجرایی خط آهن بینالمللی آستارا - آستارا متشکل از خط آهن و پل ریلی است که برای تحقق این پروژه، یک دهنه پل ریلی به طول ۸۰ متر با سه دهنه به روی رودخانه مرزی آستاراچای و ۱۰ کیلومتر خط ریلی احداث شده است.
خط ریلی آستارا - آستارا از آستارای جمهوری آذربایجان آغاز و در بندر آستارای جمهوری اسلامی ایران به اتمام میرسد ۸ کیلومتر از این خط آهن در خاک جمهوری آذربایجان و ۲ کیلومتر آن نیز در آستارا جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، این پروژه به عنوان نقطه اتصال اروپا و کشورهای قفقاز به کشورهای حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند محسوب میشود.
کشور جمهوری آذربایجان برای تکمیل و بهره برداری از این خط ریلی بین المللی ۶۰ میلیون دلار سرمایهگذاری کرده و همچنین ۵۰۰ میلیون دلار برای بارانداز تا رشت نیز سرمایه گذاری میکند.
در مرحله نخست از این مسیر ریلی سالیانه ۲ میلیون تن کالا از این خط ریلی حمل و نقل میشود و بعد از اتصال آستارا به راه آهن قزوین - رشت، این ظرفیت تا ۵ میلیون تن افزایش خواهد یافت.
گفتنی است، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال ۱۳۹۵ به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی متعهد شده بودند و سال گذشته با تحقق آن، قطارهای جمهوری آذربایجان و روسیه، عبور آزمایشی خود را از این مسیر تجربه کردند و در آینده با اتصال آن به راه آهن رشت - قزوین، کریدور ریلی شمال - جنوب ایران فعال میشود.
کد مطلب: 18852