مدیرکل راه آهن شمال غرب ایران گفت: خط ریلی آستارا - آستارا از طریق جمهوری آذربایجان به روسیه و به فنلاند متصل خواهد شد و شرکت های خارجی برای استفاده تجاری از این راه آهن، اعلام آمادگی کرده اند.
به گزارش خبرنگار ایرنا علی خدایی عصر پنجشنبه در حاشیه ورود اولین قطار باری روسیه به ایران در بارانداز راه آهن آستارا افزود: بارانداز راه آهن آستارا - آستارا ظرفیت تخلیه بار 2 قطار در هر هفته را دارد و بعد از تکمیل، تعداد قطارهای ورودی افزایش خواهد یافت.
وی اضافه کرد: بر اساس تفاهم نامه ایران و جمهوری آذربایجان، غله ، مواد نفتی و معدنی نیز در بارانداز آستارا تخلیه خواهد شد.
مدیرکل راه آهن شمال غرب ایران اظهار کرد: خط ریلی آستارا - آستارا به عنوان پل تجاری ایران با اروپا و کشورهای همسود (CIS) به شمار می رود و باعث تحول بزرگی در اقتصاد منطقه خواهد شد.
به گفته خدایی، احداث طرح راه آهن آستارا-رشت نیز در سال آینده با سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان و نظارت جمهوری اسلامی ایران آغاز خواهد شد و در آینده از این مسیر برای حمل و نقل مسافر هم استفاده خواهد شد.
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ابتدای سال 95 به منظور توسعه همکاری های اقتصادی، به ایجاد ارتباط ریلی دو کشور متعهد شده بودند و جمهوری آذربایجان با احداث هشت و نیم کیلومتر خط ریلی، قطار خود را به مرز ایران در آستارا رساند و ادامه این طرح با امتداد 2 و نیم کیلومتر و بارانداز آن در آستارای ایران اجرا شد و در آینده با اتصال به خط آهن رشت-قزوین، کریدور ریلی شمال -جنوب ایران فعال خواهد شد.
امروز نخستین قطار روسی حامل چوب نراد و ام.دی.اف از طریق راه آهن جمهوری آذربایجان به بارانداز راه آهن آستارا در غرب استان گیلان وارد شد و بار خود را تخلیه کرد.
شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در غرب استان گیلان، با جمهوری آذربایجان 38 کیلومتر مرز خشکی و 15 کیلومتر مرزی آبی دارد و گمرک این شهرستان از مبادی مهم صادرات و واردات کشور است. https://ccsi.ir//vdcezn8z.jh8v7i9bbj.html
اشتراک گذاری :
ccsi.ir/vdcezn8z.jh8v7i9bbj.html
ارسال نظر
کليه حقوق اين سايت متعلق به بنياد مطالعات قفقاز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.