پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ , 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۳ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۸:۵۷
کد مطلب : 2840

روزنامه انگلیسی زبان 'دی مسنجر' روز سه شنبه گرجستان نوشت: كمبود منابع مالی، عملیات احداث خط آهن باكو- تفلیس به قارص تركیه را در داخل خاك این كشور با مشكلات اساسی مواجه كرده است.
به نوشته این روزنامه ، آنكارا تاكنون برای احداث این پروژه ۱۸۰ میلیون یورو هزینه كرد در حالی كه ۳۵ درصد این پروژه در تركیه آماده سازی شده است. روزنامه دی مسنجر گرجستان در ادامه نوشت: تركیه برای تكمیل این خط آهن در صدد جذب سرمایه گذاری های خارجی برای پیشبرد عملیات تكمیل آن است.
این روزنامه می افزاید: طبق قراردادی كه بین جمهوری آذربایجان، تركیه و گرجستان به امضا رسیده قرار است این خط آهن در سال آینده به بهره برداری برسد اما با بروز مشكلاتی در این زمینه آماده شدن خط آهن مذكور در زمان مشخص شده، بعید به نظر می رسد.
خط آهن باكو – تفلیس – قارص كه از آن به عنوان جاده ابریشم آهنی نام برده می شود، پس از تكمیل در پایان سال ۲۰۱۲، شهر باكو پایتخت جمهوری آذربایجانرا از طریق گرجستان به شهر قارص تركیه متصل می كند.
در اجرای این طرح ۱۰۵ كیلومتر خط آهن جدید در این مسیر احداث می شود كه ۲۹ كیلومتر آن در داخل خاك گرجستان و ۷۶ كیلومتر آن در خاك تركیه قرار دارد ضمن آنكه مسیر ۱۸۳ كیلومتری آخالكالاكی- مارابدا- تفلیس هم باید بازسازی و شبكه ریلی خط آهن گرجستان نیز طبق خط آهن ریلی اروپا ، هماهنگ سازی شود.
در صورت اجرا و تكمیل این پروژه‌ تركیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان به عنوان كشورهای ترانزیت ریلی در مسیر كشورهای آسیای میانه و اروپا درآمده و ارتباط ریلی در مسیر جاده ابریشم از این طریق برقرارخواهد شد.
طبق گفته مسوولان راه آهن جمهوری آذربایجان پس از اتمام عملیات اجرایی این طرح در سال ۲۰۱۲، سالانه یك میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر و سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن كالا در این مسیر جابه جا خواهد شد و در چشم انداز سال ۲۰۳۴ تعداد مسافر آن به بیش از هفت میلیون نفر و حجم حمل كالای آن نیز به بیش از ۲۱ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

https://ccsi.ir//vdcf.jd0iw6dcxgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عضويت در خبرنامه